Mooi South Australia! - Reisverslag uit Kyancutta, Australië van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Mooi South Australia! - Reisverslag uit Kyancutta, Australië van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Mooi South Australia!

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

31 Maart 2014 | Australië, Kyancutta

Hoi Allemaal,

Vandaag zit ik te internetten in een kleine bibliotheek in 'Lock'. Toen we binnenkwamen zat de juf een boek voor te lezen aan allemaal schoolkinderen, voelde wel een beetje gek om hen te storen. Ze kon namelijk echt goed voorlezen en de kinderen zaten helemaal in het verhaal. Echt leuk in dit internettijdperk!

Vanaf Stevens reisverslag zijn we richting Adelaide gereden. We hebben geen toeristisch rondje Adelaide gedaan, maar een tour per auto. Het is ten slotte maar een stad. Met m'n neus op de kaart reden we door Adelaide. Het is niet zo'n grote stad en niet heel interessant. Er was wel een mooie straat met allemaal platanen, dat leek wel Frankrijk! Uiteindelijk kwamen we uit in het zuiden van Adelaide, terwijl we naar het noorden moesten. Tsja, het is vrij lastig kaartlezen in zo'n grote stad! Ik begon me ook wel serieus af te vragen of mijn ogen nog wel goed zijn, want de lettertjes op de kaart zijn zooo klein! Maar dat ligt gelukkig niet aan mij!

Na Adelaide kwamen we terrecht in een heuvelachtig landschap met veel geoogste graanvelden. Aan een zandweggetje was een klein natuurreservaat met een camping. Er stond helemaal niemand op de camping, maar er kwam wel een man langs in zn auto om een praatje te maken. Dat deed hij kennelijk elke dag, want hij wist precies wie wanneer op de camping gestaan had.

De volgende dag gingen we onderweg naar Port Pirie. Het landschap begon steeds meer op de outback te lijken en er was weinig verkeer op de weg. Omdat we graag wat nationale parken wilden bezoeken in Zuid Australie, hebben we in het visitors centre een pas gekocht, zodat we niet elke keer hoeven te betalen voor een nationaal park. Daarna meteen onderweg naar mount remarkable national park.

In het national park vonden we een mooie camping met wc's die gewoon doorspoelen, in plaats van compost-wc's. Ze hadden ook een lekker warme douche! Vanaf de camping hebben we een mooie wandeling gemaakt, met mooie uitzichten op de omgeving. Tijdens de terugweg naar de camping kwamen we een paar Emoe's tegen, die ook op het pad liepen. Wij dus een grote omweg gemaakt, want we wisten niet hoe gevaarlijk deze dieren kunnen zijn. Gelukkig bleken Emoe's niet heel erg gevaarlijk.

Op de camping ontmoette ik Aussies die nog wel wat reistips voor ons hadden. We kregen heel veel gedetailleerde tips over goede en minder goede campings, dat vonden we erg fijn! Ze hadden ook wat anekdotes over andere reizigers die ze waren tegengekomen. Eentje over twee Franse meiden die in 9 dagen (!!!) van Adelaide naar Broome reden en weer terug. En ook een verhaal over kenissen van hen die de planten water gegeven hadden, want ze gingen naar huis. En daarna kwamen ze vast te zitten in de outback! Ze vertelden ook een hilarisch verhaal over een Fransman die op een hele grote camping naar de wc ging en daarna nog meer dan een uur heeft rondgelopen om zijn eigen busje te vinden! Het was erg gezellig en na ook wat van hun avondeten geproefd te hebben, gingen we zelf ook maar es koken.

De volgende dag eerst nog even een wandeling gemaakt. Het was echt heel mooi en ineens liepen we midden tussen een groep kangaroe's. Het is echt mooi om te zien hoe ze allemaal zo wegspringen! Daarna reden we naar port Augusta om vooraden in te slaan en onderweg te gaan naar 'Licoln national park'. Het landschap werd steeds leger, droger en nog outbackachtiger. Er stond ook niet voor niets: "Where outback meets ocean". Het Nationaal park was moeilijk te vinden, want het stond helemaal niet aangegeven op de borden. Op een gegeven moment hadden we op een rotonde alle afslagen al een keer geprobeerd, zonder resultaat. Bleek later dat we iets verder moesten rijden op de snelweg, want daar stond wel een bordje. Tja, dat moet je maar weten! (-:

We kwamen daardoor vrij laat aan op de camping en er was gelukkig nog een plekje in de schaduw te vinden! Het weer is de laatste tijd weer wat warmer, dus dan is schaduw echt een must! De camping was erg groot en was zo ruim opgezet dat het leek alsof het niet de bedoeling was dat je contact had met de andere kampeerders. Daar hadden we ook geen tijd voor, want we hebben gauw even gekookt en zijn daarna lekker gaan slapen.

Nadat we ons boeltje de volgende ochtend opgepakt hadden, hebben we een hele mooie wandeling gemaakt op een heuvel. Onderweg werden er allemaal dingen uitgelegd over Matthew Flinders, de ontdekkingsreiziger. Hij was in deze regio op zoek naar water. Erg interessant! Bovenop de heuvel had je een schitterend uitzicht over de oceaan! Hier had Flinders dus een meertje gezien. Toen we al een tijdje boven waren, kwam een meneer ons inlichten dat hij een slang had gezien en dat we dus moesten oppassen! Dat was even schrikken, gelukkig hebben wij geen slang meer gezien daarna.Op de volgende camping in Licoln 'National Park' kwam een andere mevrouw ons ook vertellen dat ze een slang gezien had. Ik had liever gehad dat ze dat niet gezegd had, want Steven droomt nu regelmatig over slangen.

Dezelfde dag reden reden we naar een andere camping, om daar ook even te kijken. Het strand bleek daar echt magnifiek! Echt schitterend! Er lagen allemaal stenen op het strand met oranje kostmossen en er stonden allemaal roze en groene zoutwaterplantjes. We hebben daar uiteindelijk een paar uur rondgelopen, zo mooi was het!

Na nog een nachtje in 'Licoln national park', reden we verder naar 'coffin bay national park'. Daar was maar een camping, dus daar zijn we gelijk heengereden. Toen ik even wat zat te lezen, kwam er ineens een kleine goanna van bijna een meter achter mij vandaan! Echt een mooi reptiel om te zien. Later bleek dat de wandeling die we daarna deden, gegidst werd door een goanna, die op de bordjes allemaal dingen over de omgeving vertelde. We schrokken heel erg, toen er ineens een paar kangaroe's wegsprongen! Ze hebben zo'n goede schutkleur, dat je ze bijna niet ziet! Ik ben 's nachts als ik naar de wc ging, ook al meerdere keren heel erg geschrokken, omdat ze zo ongeveer naast me stonden! Omdat het nachtdieren zijn, zien zij mij veel beter dan ik hen. Het zijn eigenlijk net een soort konijnen. Ze eten gras en blaadjes en springen weg zodra ze je zien.

's Avonds wilde Steven graag een variatie op de broodrecepten proberen. Het koppel in de Grampians had ons namelijk verteld dat we ook pizza konden maken, van het brood. De pizza die we vervolgens gegeten had, was echt superlekker! Echte 'outbackpizza', aldus Steven. Gister hebben we een beetje gerelaxt en genoten van het uitzicht over het water. 's Ochtends hebben we nog even een kort uitstapje gemaakt naar wat stranden in de buurt, met mooie zandduinen, om daarna weer op onze oude plekje terug te keren. Op het strand zagen we nog een goanna, ongeveer even groot, die daar op de rotsen zat. De wildlife is echt mooi hier in Australie.

Vanmorgen zijn we gaan rijden, in de richting van port Augusta en waar we daarna uitkomen zien we nog wel. De mogelijkheden zijn echt heel groot! We weten dan ook nog niet precies, hoelang we hier nog gaan reizen! That's the fun of travelling!

O,ja dorpjes herkennen wij hier aan de grote graansilo's die hier in elk doprje te vinden zijn! Net zoiets als de kerken in Nederland.

Net liet de mevrouw in de bieb, ons de huisleguaan zien. We mochten hem zelfs even vasthouden! Ze voelen veel zachter en warmer aan, dan je zou denken. In de bieb hebben ze ook een tentoonstelling, omdat het stadje 100 jaar bestaat. Daar ga ik zo even naar kijken.

Als jullie nog meer willen meegenieten met onze reis, er staan nieuwe foto's online op: www.nynkestevenopreis.mijnalbums.nl

Veel liefs,
Nynke en Steven

• 31 Maart 2014 - 21:26

Sandra:

wat een hoop natuur parken doen jullie aan zeg, prachtig. leuk van brooddeeg pizza's maken, vindingrijk en lekker!!!! weer leuke foto's op jullie site. liefs mam

• 31 Maart 2014 - 22:32

Oma:

hoeveel kilometers hebben jullie al gereden ??????????? leuk om kangaroes in het wild zien springen het zijn echt grote beesten voor als er een voor het eerst in je tuin binnen komt springen grt OMA

• 06 April 2014 - 14:21

Cees:

beste mensen,

zoals altijd weer een prachtig reisverhaal, de reis is voor Sandra en Marcel ook begonnen.

nog veel plezier.....