Heerlijk, China! - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Heerlijk, China! - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Heerlijk, China!

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

08 Augustus 2013 | China, Yangshuo

Hoi Allemaal!

We zijn nadat we in China zijn aangekomen meteen naar een dorpje gegaan om de bekende diaolou’s te bekijken. Dit zijn oude torens die de mensen ongeveer honderd jaar geleden gebruikten om hun dorp te verdedigen.

De meneer die de dag ervoor heel lastig deed, bood een tour aan om verschillende van die diaolou’s te gaan bekijken. Wij wilden echter alleen de allermooiste bekijken en dus namen we de bus naar dat dorpje. In de bus hoopten we dat de chauffeur nog steeds zou weten waar we eruit moesten, maar gelukkig kwamen we op de goede plek uit. Het was nog een eindje lopen naar het dorpje, maar dit was totaal niet erg, want zo konden we genieten van alle mooie rijstvelden en de vergezichten! Wonderbaarlijk genoeg was het dorpje nog steeds heel klein, maar het had wel een balie waar je een kaartje moest kopen.

De diaolou was mooi en ook de meubels die erin stonden gaven een goed beeld van hoe de mensen toen leefden. Ik begreep ook ineens waarom de matrassen in China zo hard zijn: vroeger sliepen ze op een bed met een bamboe-matje, dus zo’n matras is dan zo slecht nog niet! (-:
Het uitzicht was ook heel gaaf en je kon verschillende andere diaolou’s van afstand bekijken. Die andere torens waren een beetje vervallen, dus ik was blij dat we deze bezochten.

Op de toren kwamen we nog een paar Chinese toeristen tegen, die niet konden begrijpen dat we niet met een eigen auto naar het dorp gekomen waren, maar gewoon met de bus. Het was lastig communiceren, maar toen ze hoorden dat we uit Nederland kwamen riepen ze gelijk: “Oh, van het voetbal!” Op de toren was het ook lekker koel en dat was echt een verademing! In China hebben ze voor het eerst sinds tijden weer een hittegolf en dus is het elke dag rond de 40 graden.
We zijn die dag ook nog naar een ander mooi stadje geweest en toen op ons (tijdelijke) huis aan. In het restaurant waar we later zaten was het lastig om te kiezen van een volledig Chinese menukaart. Maar met het point-it boekje met plaatjes kwamen we er wel. We wezen rijst aan en de pagina met groentes en toen hadden we dus rijst met broccoli besteld.

De dag erna gingen we onderweg naar Zhaoqing en daarna naar Wuzhou. De eerste busrit was een hele ervaring. Eerst wist de chauffeur niet hoe de deuren dicht moesten. We dachten: dat kan, als je nog nooit in dit type bus hebt gereden…. Vervolgens wist hij ook niet hoe hij moest schakelen, auto’s moest inhalen en ook harder dan 75 rijden was echt een probleem. Toen het echt gevaarlijk werd, heeft Steven de bus getrakteerd op een Nederlands betoog dat het echt niet zo kon! Ook de andere passagiers waren een beetje bang en klaagden volop, maar er werd niks verandert. We kwamen uiteindelijk 1,5 uur later aan in Zhaoqing.

In Wuzhou hebben we geslapen om de dag erna door te reizen naar Yangshuo, waar we vroeg in de middag aankwamen. Daarna lekker gerelaxt en heerlijk gegeten! Het Chinese eten is echt heel lekker! Maar het moeilijkst is nog het eten van noedelsoep met stokjes.

Gister zijn er op de fiets op uit geweest in de omgeving van Yangshuo. En dat was echt onbeschrijfelijk mooi! De foto’s op www.nynkestevenopreis.mijnalbums.nl spreken dan ook voor zich! (-:
Omdat we graag voor het heetst van de dag wegwilden, vertrokken we om 8 uur door het drukke verkeer van Yangshuo. En dat is best opletten, want ze gaan ervan uit dat de grootste voorrang heeft. Eerst fietsten we een paar keer fout, maar dat was juist het mooiste stuk van onze tocht! Onderweg hebben we nog even een koude appelsap gedronken bij een klein shopje. Gelijk werd de ventilator aangezet en kregen we het lokale lychee-achtige fruit in onze handen gedrukt. ’s Avonds is Steven naar de kapper geweest en dat was leuk om mee te maken. Vooral de verbazing toen ze zagen dat zijn haar echt twee kleuren heeft, was erg mooi om te zien.

Vandaag hebben we heerlijk ontbeten met echte yoghurt met muesli! Daarna ’s middags naar een grot, die heel mooi moest zijn. We kregen een rondleiding, samen met twee andere Nederlanse stellen. En de uitleg die gegeven werd door de gids was echt erg grappig. Ze legde vooral uit wat voor dieren of mensen je kon herkennen in de vormen van de stalagmieten en stalagtieten. Zo hebben we een boeddha, een olifant, een aap en olifantenoren gezien. Alles was ook in felle kleuren verlicht. Je mocht ook overal aanzitten. Tja, in China zijn geen Fr anse invloeden, want in Frankrijk mag je er nooit aanzitten. Daarna konden we een modderbad nemen. Dit was heel speciaal, want je bleef echt drijven! Eerst voelt het vies, maar al gauw is het best lekker koel. Stevens eerste reactie: “Dit doe ik nooit weer!” Daarna mochten we ons schoon wassen in een hete bron met schoon water. En dat was heerlijk relaxt, vooral omdat de temperaturen hier rond de 38 graden liggen overdag.
Morgen gaan we naar Guilin en van daaruit naar een klein dorpje waar je lekker kunt wandelen. Dat word een lange dag in de bus en daarna weer genieten!

Groetjes,
Steven en Nynke

• 08 Augustus 2013 - 17:08

Cees:

hallo luitjes,

alweer van alles meegemaakt lees ik, leuk hoor, ga zo door!

groetjes van ons

ps: bedankt voor de financien

• 08 Augustus 2013 - 20:43

Sandra:

warmte tegen de 40 graden...fietsen door prachtige natuur.....enge busrit.....modderbaden.....het klinkt geweldig om mee te maken......en jullie liggen op schema..... liefs mams

• 11 Augustus 2013 - 18:20

Oma:

wat een durf hebben jullie petje af hoor liefs oma

Tags: Yangshuo