Touren door New Zealand per campervan; geweldig!! - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Touren door New Zealand per campervan; geweldig!! - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Touren door New Zealand per campervan; geweldig!!

Door: Steven

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

22 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Sinds maandag 6 januari zijn we op campertour over het zuidereiland van Nieuwe Zeeland. Het is tot nu toe echt een geweldige ervaring! De zomer scheind een erg slechte te zijn, maar we hebben er niet al te veel last van. Onze campervan (gewoon een omgebouwd loodgietersbusje met bed en keukentje) is geweldig. We kunnen er lekker in slapen en overdag maken we van het bed een bank zodat we als het regent binnen kunnen eten, een spelletje spleen of onze volgende dag een beetje kunnen plannen (uiteindelijk komt er van onze meeste plannen namelijk niets). Als we de achterklep openen kunnen we droog koken en tegen de wind kunnen we nog een sort van tentje over de achterplek doen. Meestal is dat niet nodig. Ook hebben we een koelkastje met melk (voor Hollandse pannenkoeken) yochurt en smeerkaas. De meeste nachten slapen we op een DOC camping (Department of Conservation). Deze campings liggen midden in de natuur met prachtige uitzichten. Meestal zijn er alleen 1 of 2 toiletten die niet kunnen doorspoelen. Alles valt gewoon in de diep gat recht onder je (soms wel een beetje vies). Regelmatig is er een kraantje, maar dat water moet je eerst koken voordat je het kunt drinken. Soms komt er troebel water uit, maar de afwas hebben we er wel in gedaan. Vaak is de enige bron van water een stroompje of meer. Deze zijn meestal zo koud als net gesmolten ijs, maar de enige manier om je te wassen. Dat hebben we dus al een paar keer. Je moet even door de zure appel heen bijten, maar dan is het ook heel erg verfrissend. Na een tijdje krijg je het ook erg warm. Als je toch alleen in eht water bent, kun je ook meteen je shirt en boxer wassen (onder de douche heb je namelijk ook geen kleren aan!).

Op de 2de camping was er een groep vaste campinggasten die iedere zomervakantie terugkomen. s Avonds hadden we samen met hen een kampvuur met marshmellows. Erg gezellig! Later hebben we op 2 andere campings samen een vuurtje gemaakt. Eerst s middags houtsprokkelen en na het eten een fikkie stoken. Heerlijk warm. Na een paar dagen kwamen we langs een 2de handswinkel van het rode kruis. Daar hebben we voor EUR 15,- 7 warme kledingstukken gekocht: 2 winterjassen, 2 lange broeken, 2 shirts met lange mouwen en 1 muts: klaar voor de New Zeelandse zomer!

Vanuit Christchurch zijn we naar het zuiden gereden. De auto was een automaat; dat was wel een tegenvaller. Maar inmiddels rijdt het goed. Alleen in de Bergen heb ik liever versnellingen. Onderweg komen we vaak Senic Reserves tegen. Naast de 20 Nationale Parken zijn er hier heel veel stukken natuurgebieden die enigzinds beschermt zijn. Deze senic reserves zijn vaak niet heel erg groot, maar wel erg mooi. Vaak liggen hier de DOC campings. Onderweg maken we vaak een wandeling door zo'n gebied. Daarna rijden we weer verder. Op sommige dagen maken we zo 3-4 wandelingen van een half uur tot een uur. Het is zo mooi hier op het zuider eiland!
Na een paar dagen kwamen we langs een peninsula in de buurt van Dunedine. Daar bleek een penguin kolonie te zitten die s avonds na zonsondergang naar hun jongen in de nesten op het strand gingen om ze te voeren. Echt fantastisch om deze dieren in rafts (groepjes van 20) door eht water aan te zien komen zwemmen (een donkere vlek in het water) en dan opeens op het strand te zien staan met hun witte buikjes. Prachtige beestjes deze Blauwe pinguins (de kleinste te wereld). Na deze tour moisten we over een kronkelige heuvelachtige weg terugrijden. Na een tijdje zijn we bij een public wc gestopt, hebben daar onze tanden gepoetst en zijn verderop op een grasveldje achter de duinen illegaal gaan camperen. Nynke had daardoor neit zo goed geslapen, maar alles was goed gekomen (geen bekeuring van 200 dollar!).
Verder naar de zuidkust hebben we aan een prachtig strand gekampeerd. De oceaan was wild en koud, maar opfrissen was heerlijk. Verderop langs de Catlins Coast hebben we veel prachtige kliffen gezien, wilde golven, zeehonden, zeeleeuwen op het strand waar we liepen en geweldige uitzichten. Jammer dat het er zo hard waaide.

Afgelopen zondag zijn we op een 1 night cruise geweest. We wilden graag de fjorden van Doubtfull Sound zien. Hier komen veel mider touristen. Het is een hele toer om daar te komen. EErst vanuit Manapouri met de boot (1 uur) het meer oversteken. Dan 1 uur met de bus over een bergpass over de duurtste weg van NZ. Vervolgens kun je dan een boottocht maken van 3 uur en dezelfde weg weer terug. Wij vonden dat wat kort, dus hebben we een overnightcruise geboekt. In 20 uur op die boot (waar we in stabelbedden in een dorm sliepen; was duur genoeg) hebben we ons niet verveeld: prachtige uitzichten; op bezoek bij de kapitein, thee met muffins, s middag heerlijk soep, s avonds een uitgebreid buffetdiner met lokaal schaapvlees, een natureguide die veel uitlegde en s cohtends een groot ontbijt. ''s Middags konden we ook een tijdje kajakken. Daarna zijn we van de boot gesprongen in het zoute koude donkere water. heerlijk verfrissend en daarna (na een dag of 4) een heerlijke warme douche! De volgende ochtend hebben we nog ergens stilgelen met de motoren uit: the Sound of Silence. Prachtig!

Gisteren zijn we over een Alpine bergpass (top op 1070 meter) naar Wanaka gereden. Prachtige route, lastige voor de van, koud en met verse sneeuw op de hoogste toppen (ongeveer 2000 meter hoog)

Het is een geweldige reis!

Nieuwe fotos staan op onze site:
www.nynkestevenopreis.mijnalbums.nl

Groeten, Nynke & Steven

• 22 Januari 2014 - 22:31

Nynke:

Geweldig verslag, Steven!
    Bijna net zo goed als de reis zelf!

• 22 Januari 2014 - 22:47

Richardd:

Goed om te horen dat jullie inmiddels hebben kennisgemaakt met her verschijnsel van de 'dunny', de waterloze wc. Die zullen jullie hier in de Outback ook nog wel tegenkomen.

Klinkt schitterend, South Island. Nog veel plezier. Er was een paar dagen geleden nog een aardbevinkje maar dat was in het Noorden dus:..no worries!

• 23 Januari 2014 - 00:43

Cees:

erg goed en uitgebreid verslag, pinquins in het wild zien, fantastisch is dat, hier is een natuurfilm over pinquins uitgezonden, maar dat is op tv. nog veel plezier Cees

• 23 Januari 2014 - 20:01

Sandra:

ik heb weer genoten van een heerlijk leesbaar reisverslag :) leuke schrijfstijl (verborgen talenten)
    de vrijheid, natuur, pinquins..... wat een belevenis lieverds.
    Dit is waar velen van dromen en jullie doen het!!!
    Die 1 night cruise klinkt echt geweldig...goed dat jullie dat gedaan hebben.
    Wel stoer van jullie om steeds in koude beekjes onder te dompelen voor een wasbeurt.
    Dikke knuffel, liefs mama

• 23 Januari 2014 - 22:15

Sandra:

net jullie foto's bekeken, super.....
    camper ziet er goed uit en leuk met kooktent
    prachtige bergen
    jullie op de boot
    en nog veel meer........
    fijn om jullie zo te volgen....
    veel liefs mama

• 26 Januari 2014 - 07:11

Dirk En Bianca:

Leuk om jullie ontmoet te hebben aan Lake Paringa en Fox Glacier!
    Probeer het nog wat droog te houden!
    Groetjes vanuit Franz Josef Glacier (in de regen)
    Dirk & Bianca
    dirkenbianca.wordpress.com

• 26 Januari 2014 - 11:46

Oma:

wat een avonturiers zijn jullie. jammer van de regen maar achter de wolken schijnt de zon, en dan zal je nog mee genieten. schitterende foto's, goede reis, liefs oma