The forgotten World - Reisverslag uit Taumarunui, Nieuw Zeeland van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu The forgotten World - Reisverslag uit Taumarunui, Nieuw Zeeland van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

The forgotten World

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

16 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Taumarunui

Hallo allemaal!

Alweer een tijdje geleden dat ik een reisverslag geplaatst heb! Mn laatste verslag was alweer in Myanmar.

Vanuit Nelson zijn we nog een paar dagen de Marlborough sounds gaan bekijken. Na enorm kronkelige wegen kwamen we uiteindelijk bij een camping, die direct aan het water lag. Het uitzicht was echt magnifiek, daar hebben we echt van genoten! Vanaf de camping hebben we nog een wandeling gemaakt naar een mooi strandje, in de 'middle of nowhere'. Die wandeling hebben we afzonderlijk van elkaar gedaan, want soms ben je mekaar wel even zat in zo'n kleine campervan (-: Maar daarna is het weer super gezellig!

De dag erna gingen we naar een andere camping om te wandelen. Dat bleek op die camping eigenlijk niet mogelijk, maar ze hadden wel koude douches! En de camping kostte ook maar 12 dollar, wij effe balen dat we daar niet gestaan hadden! Toch hebben we even gedoucht en wat lekkers gegeten! Na een paar nachten op een doc-camping met alleen een wc was ik daar wel aan toe!

Daarna zijn we naar een camping gegaan die 'Aussie bay' heette. Steven helemaal blij natuurlijk! Een kleine camping ook vlak aan het water, met mensen die in een grote bus eerst het rijk voor zichzelf hadden, maar na een tijdje helemaal geen ruimte meer hadden. Echte chagarijnen! Het belangrijkste was dat de camping dichtbij Picton was, zodat we de volgende dag de veerboot konden nemen.

We moesten best even wachten op de veerboot, want die had een half uurtje vertraging. Er was gelukkig genoeg te zien! Echt, met watvoor grote voertuigen mensen het eiland gaan verkennen! Ook kwam er een vrouwtje langs die onze schoenen kwam sprayen, zodat we geen 'verkeerde, geimporteerde' waterplanten gingen verspreiden.

De tocht met de veerboot was best mooi, want we gingen nog een heel stuk door het sounds-gebied heen. De golven zouden volgens een bord in Picton 3 meter hoog kunnen worden, maar we hadden een rustige zee. Aangekomen in Wellington kregen we gelijk een cultuurshock. De wegen waren drie rijbanen breed en er was me toch veel verkeer! Op het zuidereiland kwam je af en toe es een auto tegen, maar hier reed iedereen gewoon achter elkaar aan. Ons navigatiesysteem snapte het helemaal niet meer, want die wilde alleen maar omkeren naar het zuidereiland. En dat wilden wij ook liefst zo snel mogelijk! De campings bleken ook errug duur, 50 dollar! Dus zijn we een stukje doorgereden naar een andere stadje, nadat we de tom-tom op het noordereiland gezet hadden.

Op onze camping kwamen we een Maori tegen die de Maori-vorm van Idols aan het kijken was. In die show mochten mensen hun eigen Haka zingen of schreeuwen. Aan een kandidaat werd gevraagd waar hij vandaan kwam. Er kwam een heel verhaal uit. Bleek dat hij eerst vertelde uit welke straat hij kwam, daarna uit welke wijk, welke stad, welk gebied en dan van welk eiland en uiteindelijk vertelde hij ook waar zijn moeders familie vandaan kwam. Zo heb je natuurlijk best een verhaal. Vooral ook omdat hij er ook bij vertelde hoe trots hij was op het gebied waar hij vandaan kwam. Best bijzonder om een keer te zien! Er zitten hier veel meer Maori's, dan op het zuidereiland en dat was dus gelijk te merken!

Daarna nog een nachtje op een camping gestaan die van de gemeente was. Er stonden daar allemaal mensen die met quads door de duinen reden. Dat was niet echt ons idee van een rustige camping aan het strand! De sterren waren er l even mooi als op de andere campings en op het strand lag heel mooi glinsterend vulkanisch zand Echt schitterend!

Tot dan toe, vonden we het noordereiland niet echt mooi, vooral erg druk en we hadden nog weinig natuur gezien. Tot we op de 'Forgotten world Highway' zaten. Die weg deed ons echt denken aan het zuidereiland, weinig verkeer en mooie natuur! Het was een mooi, groen heuvellandschap waar we doorheen reden. Een beetje hetzelfde landschap als in Lord of the rings! Het lord of the rings dorpje is hier dan ook redelijk dichtbij. We stopten even in een grappig stadje voor de dagelijkse boodschappen en wat informatie over de omgeving. Ik vind alle stadjes hier in Nieuw Zeeland eruit zien, alsof het een western-film is en er zo een cowboy om de hoek kan komen lopen. Dat komt omdat alle gebouwen hier laagbouw zijn en de reclame-borden er dan zo bovenop gezet zijn. Net een saloon uit een western! In de omgeving bleek een actieve vulkaan te zijn, waar je mooie wandelingen kon maken. Op de weg ernaartoe zagen we al hele mooie jungle en de wandeling was zelfs nog mooier!

Daarna zochten we een camping en we kwamen terecht op een terrein, waar vaak schoolkampen gehouden werden. Er was helemaal niemand aan het kamperen, dus we hadden het rijk voor ons alleen! De keuken was ook berekend op groepen van 30 man, maar wij hadden gelijk heel de keuken in beslag genomen. Op een camping in Golden bay had ik een jongen ontmoet die zijn eigen brood aan het bakken was in een koekenpan. En dat wilde ik ook wel eens proberen. De eerste proef in een koekenpan was goed gelukt. Ook in de oven ging het best aardig, maar het word alleen wat harder. Zo hadden we ons eigengemaakt rozijnenbrood! Echt leuk, om eens te doen.

Op de 'Forgotten world Highway' kwamen we ook langs een dorpje die zichzelf hadden uitgeroepen tot republiek. De regio werd verdeeld in nieuwe gemeentes en daar waren ze het niet zo mee eens. Het was al meer dan honderd jaar geleden en er stonden wat oude gebouwen en een hotel met een kleurrijke geschiedenis. Vanuit het stadje kon je ook tochtjes doen in een golfkarretje, op de spoorlijn. Onderweg wisten we echt niet wat we zagen rijden! Na een lekker ijsje gingen we weer verder.

Afgelopen nacht sliepen we op een doc camping, heerlijk in de natuur! We zagen allemaal egeltjes lopen! Ik heb ook aan Steven laten zien welke sterren ik altijd zo mooi vond. Want hij snapte na zes weken nog niet, waar 'de vlieger' nou stond. (-:

Vandaag nog een stukje doorgerden en uitgekomen in Taumaranui. Waar we in de bieb even gratis kunnen internetten! Echt de faciliteiten zijn goed in Nieuw Zeeland! Overal public toilets, die super schoon zijn! Gratis internet in de biebs en goedkope campings, van 12 dollar per nacht.

Wij genieten, hier in Nieuw Zeeland!

Liefs,
Nynke en Steven

• 16 Februari 2014 - 23:36

Richard:

Klinkt alweer heel mooi. Nog bedankt voor de ansichtkaart van de Fox Glacier.
    Liefs,
    Richard

• 17 Februari 2014 - 12:30

Anke:

Wauw als ik jullie zo hoor kom ik graag even langs;)
    Kus

• 17 Februari 2014 - 21:21

Sandra:

Blij voor jullie dat na je "cultuur schok" het noorder-eiland ook veel moois te bieden heeft.
    Alleen wandelen is een keer geen probleem...als je daarna maar vanaf de volgende punt weer samen verder gaat...Nog even anderhalve week verder genieten van Nieuw Zeeland en op naar jullie volgende bestemming. Take care and have fun, kus mams

• 19 Februari 2014 - 15:06

Oma:

even op mijn nieuwe computer een grt van OMA