De eerste week in Frankrijk - Reisverslag uit Saint-Pardoux, Frankrijk van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu De eerste week in Frankrijk - Reisverslag uit Saint-Pardoux, Frankrijk van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

De eerste week in Frankrijk

Door: Steven

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

02 Mei 2016 | Frankrijk, Saint-Pardoux

We zijn inmiddels alweer een week in Frankrijk. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Voor je het weet zijn we weer terug in Nederland. We zijn al een paar dagen in de Limousin. Vandaag en gisteren waren mooie dagen met veel zon en redelijke warme temperaturen (behalve 's ochtends vroeg, waardoor we vaak lang in bed blijven liggen). Maar we hebben ook kou, regen en zelfs wat natte sneeuw gehad.

Maar eerste even terug naar de laatste dagen in Nederland. Natuurlijk was het jammer dat we stopten met onze leuke jobs, maar we zijn hier om iets nog leukers te gaan doen (hopen we althans). Het laatste weekend was hard werken om alles netjes achter te laten en god voorbereid op reis te gaan.
Toen we maandagochtend 25 april vertrokken goot het in Gouda. Gelukkig hadden we al veel spullen in ons kampeerbusje liggen. Op het laatste moment bleek een van de knipperlichten het niet te doen. Dus eerst nog even langs bij de garage voor een nieuw lampje. Gelukkig was dit zo gefixt!

Voor Antwerpen en rond Brussel was het redelijk druk op de snelweg, maar verder ging de reis voortvarend. In de Belgische Ardennen zijn we via kleine weggetjes naar onze eerste overnachtingsplek aan een riviertje gereden.
Het was krap, vochtig en koud in het busje, waaraan we toch weer even moesten wennen. Maar dat is best goed gekomen. Met een winterdekbed en dicht tegen mijn schatje aan is het toch lekker warm in bed.

De volgende ochtend was het nog maar een klein stukje rijden naar de grens met Frankrijk. Via een iets andere route dan vorig jaar zijn we naar Auxerre gereden, omdat we dat zo een mooie stop vonden. Vanuit ons busje hadden we weer uitzicht op de kathedraal in het oude centrum van Auxerre. 's Avonds zijn we via de voetgangersbrug naar de andere kant van de rivier gegaan en hebben we daar heerlijk langs het water gelopen.
De volgende ochtend hebben we nog een rondje door de oude stad gelopen langs onder andere de oude stadspoort met zonnewijzer. Daarna (het was alweer middag) zijn we naar het departement Allier gereden. Daar vonden we uiteindelijk een mooi plekje aan een meertje waar veel vissers kwamen: stoeltjes buiten op het gras en met jas aan in het zonnetje dineren; heerlijk!
Ook donderdag zijn we lang bij het meertje verbleven. Pas 's middags zijn we weer gaan toeren door het mooie Allier waar helaas niks interessants te koop stond.

Vrijdag was een prachtige dag. Niet alleen het weer was mooi, maar ook het landschap in de regio Limousin waar we die dag aankwamen. In Boussac ben ik eindelijk eens weer naar de kapper gegaan. Terwijl ik een leuk gesprek had met de kapster en mijn Frans een beetje bijspijkerde zat Nynke in ons busje achter de laptop te zoeken naar leuke stukjes grond in de regio. Erg handig als er gratis toegankelijke wifi op het dorpsplein is!
Later die middag zijn we naar de eerste camping gereden. We hadden mooi weer, prachtig uitzicht, elektriciteit om de accu op te laden en 's avonds het kacheltje aan te doen en...een warme douche!

Na regen komt zonneschijn, maar dat was zaterdag pas 's avonds het geval. De rest van de dag kwam het met bakken uit de hemel. De ramen waren beslagen, onze kleren waren nat en we hadden het ijskoud. Dus zijn we een stuk gaan rijden met de kachel aan. Ook heb ik contact opgenomen met de eigenaresse van een huisje die Nynke op internet had gevonden. Het was spannend om zo ene gesprek per telefoon te voeren in het Frans, maar het ging goed en de volgende dag zouden we elkaar treffen in het centrum van Lussac-les-Eglises in het departement Haute-Vienne. Daar zijn we de middag ervoor alvast gaan kijken. Maar in het grauwe weer ziet geen enkel dropje er leuk uit. Dus ook Lussac niet. Een paar dorpen verderop hebben we op een rustig plekje overnacht. 's Avonds, toen het weer wat opklaarde en de zon zelfs nog begon te schijnen, hebben we nog een wandeling gemaakt. Plotseling zag ik langs de oever van een klein meertje een aantal vreemde dieren zitten. Toen zij ons zagen sprongen ze in het water en zwommen ze naar hun burcht: het bleken bevers te zijn! Echt leuk om ze zo onverwachts tegen te komen.

Zondagochtend zijn we naar Lussac gereden en hebben daar de eigenaresse en haar man ontmoet. We reden achter hen aan het dorp uit. Na een tijdje sloegen we rechtsaf de doorgaande weg af. Even later hield volgens onze TomTom de weg op in een gehucht, maar de Fransen bleven doorrijden. Ze stopten op een soort van pleintje in een gehucht van een paar huizen. Het huisje was erg klein, maar had een grote hoge schuur met ervoor en erachter een grote tuin. Maar we kwamen vooral voor het stuk land daarachter. Ongeveer een hectare groot, aflopend naar een rivier. Afdalen naar de rivier was makkelijk, maar tijdens de terugweg bleek hoe groot een ha eigenlijk is. Gelukkig was de moeite al beloond, want de idyllische rivier was erg mooi. Rondom hadden we ook uitzicht op heuvels met grazende koeien en de schapen van de buren.
Vervolgens kregen we een kop thee aangeboden en hebben we nog een tijd met z'n vieren over van alles zitten praten. Na ruim anderhalf uur zijn we vertrokken en hebben we door de regio getoerd. We vinden het er erg mooi.

Vanmorgen zijn we eerst langs de Mairie (gemeentehuis) gereden. Daar hebben we verschillende vragen gesteld (wederom alleen in het Frans). De vragen die de behulpzame vriendelijke ambtenaren niet konden beantwoorden hebben ze doorgestuurd naar het regiokantoor van de staat. In de loop van de week zouden we een antwoord kunnen verwachten. Afwachten dus.

We staan nu aan wederom een meertje en zijn alweer op zoek gegaan naar andere leuke stukjes land. Ook heb ik contact opgenomen met een instantie.We blijven zo lekker bezig.

Au revoir, Nynke & Steven

• 02 Mei 2016 - 22:45

Richard:

Succes gewenst met de zoektocht. Spannend!

• 02 Mei 2016 - 22:46

Sandra:

Jullie reis is weer begonnen en zo ook jullie avontuur. Weer even wennen dat je leven in en om jullie camper bestaat. Wat een fijn verslag om zo weer overall van op de hoogte te zijn. Klinkt allemaal spannend als ik hoor dat jullie gelijk in het Frans over een mogelijke toekomstplekje informeren. Ik wens jullie succes en vooral veel plezier hoe en wat dit jullie allemaal mag brengen lieverds. Big hug en ik kijk al uit naar jullie volgende verslag. Kus mams

• 03 Mei 2016 - 21:51

Cees:

hallo,

binnenkort grootgrondbezitters??mooi verslag

groet van Maria en Cees

• 09 Mei 2016 - 12:50

Petra:

Steven en Nynke,

Weer leuk om jullie verhaal te lezen.
    Heel veel plezier en succes met het vinden van een geschikt plekje.

Groetjes Petra