Naar het zuiden...(en Barcelona) - Reisverslag uit Saint-Amancet, Frankrijk van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Naar het zuiden...(en Barcelona) - Reisverslag uit Saint-Amancet, Frankrijk van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Naar het zuiden...(en Barcelona)

Door: Steven

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

23 Oktober 2015 | Frankrijk, Saint-Amancet

Sinds we de laatste wwoofing-boerderij in de Lot verlaten hebben zijn we richting het zuiden gegaan. Tot het meest zuidelijke punt van onze reis: Barcelona. Inmiddels trekken we weer naar het noorden en zijn we even op bezoek bij de familie in de Tarn. De komende dagen zullen we steeds meer naar het noorden reizen en langzaam richting huis gaan.

De twee weken die we te gast waren bij de Frans-Duitse familie in de Lot was een erg leuke periode. De sfeer was erg relaxt en we hebben heerlijk gegeten. Regelmatig kregen we een Duits gerecht voorgeschoteld. Ook hebben we veel verschillende werkzaamheden gedaan. Naast jam maken, een schapenstal in het bos uitmesten, onkruid wieden en aan de varkens, kippen en koe voeren hebben we ook niet allerdaagse taken uitgevoerd. Zo hebben we geholpen met brandhout uit bos halen en in stukken zagen, hooi met de hand omgooien en later binnenhalen met de traktor en gras maaien en dit gebruiken om een mulchlaag in de moestuin aan te leggen. De laatste twee dagen heb ik geholpen met hout bewerken en een muur verven.
Ook was het erg leuk om drie kleine puppies te zien opgroeien. De eerste week likten ze vooral aan mijn handen en schoenen, maar later gingen ze steeds vaker bijten in mijn handen, schenen, schoenen en vest. Het waren echte wildebrassen! Wat ook erg leuk was om een wedstrijdje met ze te rennen. Iedere keer als ik van richting veranderde stopten ze met rennen maar schoven ze nog een stukje door over het grind. We hadden graag een pup mee naar huis genomen, maar dat is niet verstandig. Het is beter te wachten tot we wellicht een grote tuin ergens in Frankrijk kunnen vinden?!?
De familie heeft ons ook regelmatig meegenomen op trips in de omgeving. Zo zijn we op een zaterdag naar Figeac geweest. Nynke en ik hebben samen de stad bekeken en een verjaardagkadootje gekocht voor onze gastmama. Ook hebben we het festival Alternatiba bezocht. Er waren veel stalletjes met informatie over duurzaam en biologisch leven. Erg interessant en leerzaam!
Op een vrije zondagmiddag was het bewolkt en fris. Een prima dag dus voor een boswandeling.

Dinsdag 6 oktober zijn we na de luch vertrokken van de boerderij in de Lot. Het was een erg gezellige en leerzame tijd geweest. We werden uitgenodigd om snel nog eens op bezoek te komen.
Na een paar uurtjes rijden kwamen we aan in een gehucht in de Tarn. Daar was de Engelse boer die we al verschillende keren ontmoet hadden aan het klussen in een huis. Gelukkig was hij niet boos na mijn porrende sms-jes. Australia had gastland Engeland namelijk onlangs uitgeschakeld op het WK Rugby. Na een wandelingetje hebben we samen gekookt en veel bijgepraat. Het was een koude nacht, maar gelukkig konden we op onze matrassen in het huis slapen.
De volgende ochtend hebben we geholpen met het plaatsen van een nieuwe septic-tank. Dat was nog een hele klus. Eerst moest deze een heuvel op om daarna zonder schade in een diep gat te plaatsen. Na de lunch zijn we met zn tweeen naar een dorpje gegaan en hebben we nog wat gewandeld.
Donderdag 8 oktober zijn we weer op pad gegaan. Eerst hebben we ergens bij een meetje een gratis lekkere warme douche genomen, voordat we naar een kloof zijn gereden. Daar hebben we heerlijk in het bos gekampeerd en de volgende ochtend een wandeling door de ruige kloof gemaakt. Vervolgens zijn we naar de Mediterraanse kust gereden. Daar hebben we in verschillende plaatsjes een plekje om te overnachten gezocht, maar helaas niks leuks kunnen vinden. Ondanks dat het er nog heerlijk weer was (zonnig, 20-25 graden) waren alle campings al gesloten en de dorpjes uitgestorven. We zijn weer een stuk landinwaards gereden. Daar vonden we een leuk plekje aan een gezellig haventje langs het beroemde Canal du Midi. Er waren nog redelijk wat toeristen die met bootjes over het kanaal voeren. Er lag ook een oude steile smalle brug waar de Tomtom ons overheen had willen sturen. Gelukkig zijn we via de moderne brug buiten het dorp omgereden. Vanaf de brug hadden we 's avonds zicht op de sterren, het cafe met terras aan het water en de verlichtte bootjes langs de kade. Erg romantisch.
De volgende dag zijn we naar een natuurpark langs de kust gegaan. Daar hebben we in het bos gepicknickt en sieste gehouden, want het was erg warm weer. We hebben daarna gewandeld naar onder andere een kapel met uitzicht op zee. 's Avonds hebben we op een ander plekje lang het Canal du Midi overnacht.
Zondagochtend zijn we eerst even naar Narbonne geweest. Het was er erg druk vanwege de markt en rommelmarkt. Daarna was het eindelijk wasdag! Nadat we de was bij een wasserette gedaan hadden, zijn we snel doorgereden naar een picknickplek om daar onze kleding in de bomen te hangen. Vervolgens sieste houden en wachten tot de was droog is. Ondertussen hebben we nog veel vreemde blikken van langsfietsende mountainbikers mogen aanschouwen.
Omdat wederom bleek dat de Middellandse zeekust ons niet echt trekt, zijn we op maandag het binnenland weer ingetrokken. Daar hebben we een wandeling naar het Katharenkasteel van Queribus gemaakt. Onderweg hebben we lekker geluncht: meergranen stokbroodjes, Franse kaas en rauwe worteltjes; heerlijk! 's Nachts hebben we op een rustige parkerplaats met uitzicht op verschillende kastelen en bergen overnacht. De plek was sfeervol verlicht en uitermate geschikt om buiten onder de sterrenhemel te eten.

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan en rustig naar Spanje gereden. Daar hebben we een nachtje geslapen op een groene camping in het Catalaanse vulkaangebied. Ook was het heerlijk om na vijf dagen weer eens te douchen. De dagen erna hebben we verschillende wandelingen gemaakt naar een krater en later in het natuurpark van Montseny. Daar in de bergen was het 's nachts erg koud en waren we blij als de zon ons overdag eindelijk opwarmde. De herfst had hier zijn intrede gedaan en de bergen bedekt met een groen-geel-oranje-rood bladerdek. Prachtig!

Vrijdagavond hebben we in Colonia Guell geslapen waar we de volgende morgen vroeg de trein naar Barcelona konden nemen. Na 23 minuten waren we in het centrum en zijn we eerst naar Park Guell gegaan. Daarna hebben we een heerlijke uitgebreide lunch in een park bij de Arc de Triomph gemaakt. Veel picknicktafels om ons heen waren bezet door groepen mensen die daar een kinderverjaardag vierde. 's Middags hebben we in het centrum een aantal huizen bezocht die ontworpen waren door Gaudi om de dag af te sluiten bij de Kathedraal Sagrada Familia. Terug in ons busje waren we bekaf, waardoor ik zelf weing last heb gehad van de jongeren die 's nachts om een uur of 3-4 een luidruchtig feestje op de parkeerplaats bouwden (zoals Spanjaarden dat erg goed kunnen!). Nynke en de buren hadden er helaas een stuk meer last van gehad.
Hetzelfde weekend bleek er in Colonia Guell een festival te zijn met verspreid door het dorp kleine optredens van mensen in ouderwetse klederdacht. Zondagochtend hebben we hier rondgelopen waarna Nynke ook de door Gaudi ontworpen crype heeft bezocht.

We hebben de afgelopen week in Spanje veel Catalaanse vlaggen gezien. Catalaans is hier ook echt de eerste taal. Met het beetje Spaans dat ik mij nog weet te herinneren kwamen we er meestel wel aardig uit.

Afgelopen maandag hebben we Spanje verlaten en zijn we net over de grens in Frankrijk naar een project gegaan. Daar hebben we deelgenomen aan een stage om een zonneoven te bouwen. Nynke had de man afgelopen augustus ontmoet op de kippenboerderij. Nu was hij in de herfstvakantie in het zuiden om twee stages te geven. Gedurende drie dagen hebben we met een aantal mensen vijf zonneovens gemaakt, waaronder eentje voor ons. We verbleven in een commune, waar ze onder nadere de afwas met as deden. Dat we een hele ervaring, maar daaroven later meer.

Want over anderhalve week zijn we alweer thuis en kunnen we alles uitleggen.

Au revoir,

Nynke & Steven

P.S. Foto's staan online op: www.nynkestevenopreis.mijnalbums.nl

Naar het zuiden - Paul de Leeuw en Fernando Lameirinhas

• 23 Oktober 2015 - 17:07

Sandra:

Lieve Steven en Nynke,
    Fijn om weer wat te horen.
    Een gezegde is "ik hang aan je lippen" daar je niet in Gouda bent gaat dat niet op......maar je "geschreven woord" is zo leuk dat ik dat dan zeg.....
    Heerlijk om te lezen dat jullie er weer alles uit halen wat reizen en genieten betreft.
    Ik kan haast niet wachten om jullie weer te omhelzen met een "big hug" lieverds.
    Geniet van jullie rit richting Gouda en kom weer veilig thuis waar wij verlangend naar jullie uitkijken. Tot gauw kus mams

• 23 Oktober 2015 - 17:18

Marcel:

Jullie bewijzen iedere keer weer dat je niet echt ver hoeft te reizen om ook leuke en inspirerende dingen te beleven en ervaren. Ik geniet van jullie verhalen. Maar er zal best nog veel meer te vertellen zijn. Daar nemen we binnenkort maar goed de tijd voor. Dan beloof ik voor jullie te koken... Deal?

• 24 Oktober 2015 - 17:02

Cees:

steven en nynke,

wederom een prachtig uitgebreid verslag.

zoals bij jullie wel bekend wil catalonie onafhankelijk van spanje worden, er is een referendum gehouden vandaar de vele vlaggen, maar madrid [regering] wil er niets van weten.

groet van Maria en mij, en tot begin november in nederland xxx