40 Graden?! - Reisverslag uit Dourgne, Frankrijk van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu 40 Graden?! - Reisverslag uit Dourgne, Frankrijk van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

40 Graden?!

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

10 Juli 2015 | Frankrijk, Dourgne

Tja, een paar weken geleden kwamen we aan op een boerderij, waar een speciale camperplek was. De eigenaresse vertelde me dat het de dag erna 40 graden zou worden! Het is de laatste tijd zo rond de 30 graden hier in Zuid-Frankrijk. Maar ik ga even terug naar toen we vertrokken bij l'Aubergite zo'n 3 en een halve week geleden.

Onze laatste avond kregen we echt een feestmaal en hebben we nog tot laat zitten praten. Vincent en Aurelie gaven ons nog tips voor mooie plekjes in Frankrijk. Ze vertelden ook dat ze erg tevreden over ons waren, we zijn harde werkers. Wij hebben het ook fijn gehad op l'Aubergite, het eten was heel lekker (ik heb een flink aantal nieuwe recepten op kunnen schrijven. Waaronder een recept voor Franse appeltaart.) Ook waren ze super aardig en hebben ze echt geprobeerd om ons een leuke tijd te geven. De kamer was helemaal top, want het was gewoon een hotelkamer die je ook gewoon kan boeken. Dus, ik raad iedereen aan om een nachtje in Aubergite te slapen!
( http://aubergite.wix.com/laubergite#!home-2/ceyp ) De wc vond ik ook top. Je hoefde niet door te spoelen, maar je lepelde gewoon wat zaagsel erbovenop. Heel ecologisch en zonder nare luchtjes! (–:

De volgende ochtend hebben we met pijn in ons hart afscheid genomen van iedereen. We zijn in een plaatsje 50 km verderop gaan slapen. Het weer was toen goed, hoewel het de dag ervoor nog heel erg veel regende. We waren allebei moe, want om 7.00 uur op en om 23.00 uur slapen is wel veel. Dat kwam vooral omdat we vaak pas om 20.00/21.00 gingen eten, zoals veel Fransen doen.

We bezochten een dag later een waterval vlakbij Le Puy-en Velay en we kwamen er weer achter dat Haute-Loire echt heel mooi is. Omdat we de eerste keer Le Puy-en Velay niet bekeken hadden, zijn we daar gaan slapen. We sliepen onder de kerk die op een hoge rots staat, die boven de stad uittorent. Ook konden we het bekende Maria-beeld zien die het kindje Jezus vasthoudt. Vincent van l'Aubergite vertelde ons dat de maker, toen het beeld af was, erachter kwam dat Maria, Jezus in de verkeerde arm vast houdt. (Zou mij ook kunnen overkomen, dacht ik toen...) Maar hij is daarna dus van het beeld afgesprongen, want dat kon hij niet verkroppen. Een tragische geschiedenis. We hadden een supermooi uitzicht en hebben even de stad rondgewandeld. Er komen daar veel pelgrims die de Compostella-wandeling doen, waardoor de stad heel levendig is.

We gingen weer op weg, op zoek naar een camping, want een warme douche was erg welkom. Maar dit lukte niet zo goed, campings waren dicht of nog niet open. En het was ook nog superwarm. We hebben even wat rijst van de vorige dag opgewarmd, even nagedacht en daarna zijn we naar de regio Canta gereden. We sliepen uiteindelijk in een plekje in de bergen langs een mooi stroompje. Het was er heel koud en heel vochtig, want het was er erg hoog. Dat was ook wel weer eens lekker nadat het heel warm geweest was. En wassen met een washandje was zo slecht nog niet, als het lekker koel is! (–;

Het mooiste dorpje van Frankrijk was de daaropvolgende plaats waar we langskwamen. Maar daar waren wij het niet helemaal mee eens. Het bestond vooral uit veel asfalt. Dus snel doorgereden. We zijn door de bergen van de Cantal gereden die echt heel mooi waren. Het weer was nog steeds koel, maar we hadden bijna geen regen. We kwamen uit in Montsalvy waar je een mooie wc en douche had, het leek wel een camping! Omdat we nog wat dingetjes moesten repareren aan de camper, hebben we een soort grote schoonmaak gedaan. Dat was heel fijn, even alles schoonmaken en repareren waar je anders niet aan toe komt! Konden we weer fris beginnen aan onze trip!

Je kunt een dorp allemaal verschillende titels geven. En onze volgende slaapplek was Canourge, het Venetie van Frankrijk. Een schattig stadje. Het was nog steeds erg warm, zo rond de 30 graden schat ik. Ik ben zelfs verbrand tijdens onze avondwandeling om 7 uur!

Hier in Frankrijk zijn tussen 12.00 en 14.00 bijna geen winkels open, omdat iedereen dan uitgebreid gaat lunchen. En in Mende konden we dan ook geen bakker vinden die open was rond 13 uur. De kerk in Mende was erg mooi, maar omdat we trek hadden snel verder zoeken. Maar ach, de restjes van de dag ervoor waren ook lekker! Dat is het relaxte van op reis zijn met een camper, je kunt overal doen wat je wilt! Op elke parkeerplek kunnen we gaan slapen, een eitje bakken etc. Heerlijk!

In de Gorges du Tarn (een kloof was het ineens heel toeristisch! We sliepen hutje-mutje naast allemaal andere campers. We hebben intussen alweer veel mooie dingen gezien. De georges du Tarn waren echt geweldig mooi! We hadden daarna de tom-tom toen op een bestemming gezet, maar we vonden elke keer dat hij ons de verkeerde richting op stuurde. Tot we een bordje “St. Jean des Balmes” zagen. We volgden de bordjes lopend en we kwamen bij een eeuwenoud kerkje, of eigenlijk een ruine die heel mooi afgelegen in de bossen lag. Bij het starten van de auto kwamen we erachter dat het kerkje op de kaart stond en de tom-tom toch echt gelijk had! We zaten behoorlijk verkeerd, in oostelijke richting, terwijl we naar het westen gemoeten hadden. Nadat we een nieuwe route uitgedokterd hadden, reden we via een andere gorge naar Millau. Er stonden veel Nederlanders, veel schaduw en wifi overal op de camping. En dat voor 10 euro! We konden eindelijk weer eens douchen en al onze voorraden water bijvullen. En we kwamen erachter dat onze electra het helemaal niet meer deed. Pech!

Dus de volgende dag langs een speciale camperreparateur, die splinternieuwe dure campers verkocht en repareerde. De monteur is twee uur met onze camper bezig geweest in de brandende zon. En toen was het gefixt, ondertussen stonden wij zoveel mogelijk in de schaduw de mooie campers te bekijken. Echt, met douches erin en mooie leren stoelen. Een nieuwe accu en het licht uitzetten verhielp ons probleem en we konden weer op weg met een werkende koelkast en kraan! Heerlijk, na weken aanmodderen met flessen water.

Het was al laat en midden op de dag, dus te warm om te rijden. We reden naar het dorpje Roquefort (die van de kaas). Zochten een plekje in de schaduw en hadden een prima Sieste! De dag erna bekeken we Saint Jean d'Alcas, een stadje die door de tempeliers gemaakt is. Erg mooi! Het was snikheet dus we hebben ergens waar we een mooi uitzicht hadden, langs de weg geparkeerd voor de lunch. Daarna even wandelen in de mooie natuur en weer op weg! We kwamen terrecht op een camperplek waar helemaal niemand stond. Het dorpje Montcardier was een soort spookdorp met allemaal gesloten barretjes en winkels. Er was ook een kasteel, maar ook die was heel erg vervallen. We hadden al een paar dagen problemen om brood te kopen en hier ook geen geluk dus. (–:

De dag erna gingen we via de snelweg zo snel mogelijk richting de mediterrane kust. Het werd warmer en warmer en de campings waren gigantische pretparken met hele grote zwembaden. We bedachten ons en gingen naar een kleine familiecamping met een mooi zwembad.
Het was er nog warmer dan de rest van Frankrijk en de camping bestond uit droog zand. Veel Nederlanders vinden dit het einde, maar ik hoor dus duidelijk niet bij die groep. (–:

We hebben daarna nog nog Villefranche de Conflent bezocht. Dat is een vestingstad die we toevallig onderweg tegenkwamen. Het was een nationale feestdag, dus er waren hele schoolklassen met kinderen die allemaal catalaanse liedjes zongen. Erg gezellig! Het was wel grappig, ze stonden voor de kerk te zingen met een bandje en dat kon je perfect horen in de kerk. Alsof er een cd opstond in de kerk die “Altijd is kortjakje ziek” speelde. Casteil was de volgende slaapplek, aan de weg, maar onder de bomen.Vlakbij stond een klooster hoog op een berg. De volgende ochtend zijn we er heen gewandeld en na een lange klim hadden we een prachtig panorama-uitzicht op de omgeving.

Het plan was om richting Spane en Andorra te gaan. Niet via de tolweg, maar via allemaal kleine weggetjes. Ik zag ineens een politie-auto opdoemen met Policia erop. Huh?! Waren we al in Spanje?! Ja, dus. We waren in Spanje, en hadden echt niks doorgehad en ook nergens een bordje gezien. We stopten in Martinet, een stadje waar ze duidelijk strengere siesta-regels hadden dan in Frankrijk, want we hebben echt alleen een paar mensen op het terras gezien en verder niemand. Nou, ja het was ook 13.30, dus echt siesta-tijd.

Steven en ik reden door naar Andorra, daar is Steven een keer geweest en hij wilde nog eens terug. De bergen werden hoger en hoger en na een strenge grenscontrole kwamen we aan in Andorra. We zagen veel benzinestations en enorme winkelcentra. De alcohol, benzine, sigaretten en eten zijn er supergoedkoop en veel mensen gaan hier groot inslaan. Ik heb potten Nutella gezien van 5 kg, bijvoorbeeld! De diesel was 0,99 EUR en dus erg goedkoop!

We sliepen op de parking van een winkelcentrum, want we waren erg moe. De volgende dag maakten we een mooie wandeling in de omgeving. Het ging veel bergop, want Andorra is een grote stad in een dal en de mooie natuur is in de enorm hoge bergen eromheen. Het was een erg mooie wandeling, maar ik was na de heenweg blij dat ik weer naar beneden kon lopen.

We vonden Andorra niet zo leuk, of drukke shoppingcentra of enorm hoge bergen, kronkelwegen die enorm stijl waren en af en toe enge verkeerssituaties. De auto vond het ook wat minder, want ineens was de motorolie toch best wel op. Dus motor laten afkoelen en terug naar het shoppingcenter om motorolie te kopen. Goedkoop en geschikt voor oude auto's zei de medewerker. Na nog een nachtje in Andorra, op de parking zijn we terug naar Frankrijk gegaan via een hoge bergpas, de Pas de la Casa, waar menig tour de France finish plaats vond. Daarna bezochten we de 'Grotte de Niaux'. Dat is echt een aanrader! Achter een gids liepen we met een zware lamp, die wel leek op een oude mijnwerkerslamp. Er was totaal geen verlichting in de grot en ook geen paden. We liepen op dezelfde grond als de holbewoners ooit en hun rotsschilderingen waren heel gaaf! Bizons, paarden en steenbokken en heel gedetailleerd! Dus, als je ooit nog in de buurt bent, ga dan naar Niaux, want het was echt heel gaaf!

We wilden bij een meertje gaan slapen, maar de Fransen hadden deze plek duidelijk ook ontdekt. Er waren hordes gezinnen met kinderen en jongeren met luide muziek. Nadat Steven kort gezwommen had, zijn we gegaan, veels te druk voor ons! We kwamen uit bij een camperplek in Mas d'azil. We reden op een weg en ineens reden we door een werkelijk gigantische grot! Tja, waarom een tunnel maken als die er eigenlijk al is! We sliepen naast de tunnel en zijn meerdere keren de grot in geweest om te kijken naar dit magnefieke natuurverschijnsel.

In de buurt van de grot kon je goed wandelen en dat hebben we dan ook gedaan. We liepen letterlijk bovenop de grot! De natuur was mooi en de uitzichten gaaf!
Die avond sliepen we op een biologische boerderij die een camperplek had. De mensen waren heel aardig en ze hadden een boerderij-winkeltje met jam, pate en groentes uit de tuin. In ons boekje stond dat ze ook een douche hadden, die hadden ze niet voor gasten zei de mevrouw. Even later kwam ze ons vertellen dat we wel in hun huis mochten douchen. Echt heel lief! En superfijn na hele warme dagen!

Op dat moment vertelde ze ons ook dat het de dag erna 40 graden zou worden! Wij super verbaasd, ja zegt ze vandaag was het 36 en morgen 40! We geloofden het eigenlijk niet. Want de volgende dag om 11 uur 's ochtends was het nog maar 26 graden. Maar Puylaurens, onze volgende bestemming stond het echt: 39 graden om 19 uur! En echt: het voelde niet zoveel warmer dan de 30 graden die we anders hadden. Maar ja, misschien was het toen ook al 36 graden, zonder dat we het door hadden! (–:

We deden onze was bij een supermarkt die buiten wasmachines heeft, voor 4 euro kun je dan je was doen, ook op zondag! Ideaal! In Puylaurens hadden we volgens ons boek schaduw en veel bomen. Perfect om alle was op te hangen! Het leek wel alsof we een wasserette runden, we hadden drie waslijnen nodig om alles op te hangen. Toen heerlijk gerelaxt in de schaduw, want het was echt te warm om ook maar iets te ondernemen.

Maandag de 29e reden we richting onze tweede wwoofing-plek. Het is heel relaxt hier, we werken 's ochtends in de tuin en 's middags gaan we vaak naar een meertje in de buurt, want de laatste tijd is het rond de 36 graden. Gister was het voor het eerst koeler, zo'n 26 graden en vandaag is het ook een stuk koeler, gelukkig! De mensen zijn heel aardig en het eten heerlijk! Vandaag worden de groentes op de markt verkocht. Ik was vorige week al mee geweest om te helpen op de markt dus nu heb ik even vrij. Mijn receptenboekje is al aardig aangevuld en ook de pagina met tips voor biologisch boeren is vol. Heel leerzaam!

Daar binnenkort meer over, want dit reisverslag is lang zat, dacht ik zo!
We hebben het naar onze zin en genieten van het werken in de tuin en het contact met ons gastgezin.
In Nederland is het weer minder hoorde ik, voor de mensen die nog op vakantie gaan: Fijne vakantie en anders: geniet van het weer! En sturen jullie het koele weer en de regen onze kant op, alsjeblieft?

Liefs en groetjes,
Steven en Nynke

P.S. Er komen nog nieuwe foto's online binnenkort!

• 10 Juli 2015 - 15:44

Sandra:

Hoi lieverds, wat een geweldig verslag Nynke, leuk geschreven, leest lekker. Elke keer weer geniet ik hiervan! Ik ben zo blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Als ik de verhalen les zou ik zo in een camper stappen en die kant opgaan.....ha ha ha. Wat een hoge temperaturen zeg. Van de week een paar dagen minder maar vandaag en morgen weer rond de25 graden. We zijn vandaag een rondje van 74 km gaan fietsen en kwamen langs de Kinderdijk....blijft mooi om al die molens te zien staan. That's all for now folks.....have fun and take care. Love you. Big hug mams

• 10 Juli 2015 - 17:30

Cees En Maria:

hallo Steven en Nynke,

het is geweldig hoe goed jullie alles kunnen onthouden en beschrijven, shappo hoor, hier alles oke, de tour door Gouda was gaaf, ze zijn nu in Bretagne met veel valpartijen en uitvallers.

groet...