Nog heel even in Azie; dan kerst in Sydney!!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Nog heel even in Azie; dan kerst in Sydney!!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Nog heel even in Azie; dan kerst in Sydney!!!

Door: Steven

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

22 December 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Vorige week zondag hebben we Mandalay (Myanmar) verlaten. Eerst hebben we een rondje over het grote busstation gemaakt langs busbedrijven die ons wellicht die ochtend naar Taungoo konden brengen. De meeste bussen zijn nachtbussen, maar daar houden we niet van. Het was lastig, maar uiteindelijk hebben we een bus gevonden. Na een hele ppos wachten gingen we dan op weg naar het zuiden. De rit ging supersnel. We reden dan ook over de Expressway, een rechte vlakke snelweg waar de tol te hoog is, zodat er bijna niemand rijdt. De bus kon dan ook gewoon op de rijbaan stoppen om ons bij de afrit naar Taungoo af te zetten. Nadat we de snelweg waren overgestoken, konden we met een tuktuk naar een hotel net buiten het centrum van Taungoo. We hadden een soort van bungalow achtige kamer met veranda en uitzicht over rijstvelden.
Na een hele koude nacht hadden we de volgende ochtend een heel uitgebreid lokaal ontbijt met allerlei gerechten gemaakt van sticky rice: bananenbrood, rice cake allemaal heerlijk en te veel om op te eten. Daarna zijn we op de fiets gestapt en door een buitenwijk van de stad gereden. Het was meer een groot dorp. Iedereen wilde ons helpen de weg terug te vinden, maar we waren juist NIET verdwaald. Later zijn we rond een meertje gefietst en hebben we op de markt een nieuw shirt voor Nynke gekocht. Ze kreeg heel veel adviezen van de locals. Dat was wel grappig. Ook hebben we badminsonrackets gekocht. Op het volleybalveld van het hotel hebben we een partijtje gespeeld. Ook nog een tijdje met een local die het best goed kon.

Dinsdagochtend zijn we eerst naar een Beauty Saloon (zo schreef men het echt!) geweest. Na een uurtje kwam Nynke met een prachtig Chinees kapsel naar buiten. Daarna zijn we weer op de fiets gestapt dit keer door dorpjes en akkers langs de rivier. Dat was heel interessant en prachtig! Het meeste werk werd erricht met ossen, dus het was er heerlijk rustig. Bij een stalletje hebben we een koud drankje genomen. Ondanks dat men weinig Engels sprak, was het erg gezellig. Toen we weer in het centrum waren ben ook ik naar de kapper geweest. Het was een soort van kinky kapper met hippe kappers. Met minder haar maar heel veel gel kwam ik weer buiten. Het eten in Myanmar is erg lekker en ook nog goedkoop. Reden genoeg voor ons om 4 maal per dag uit eten te gaan! Dus na 2 lunches zijn we via dezelfde dorpjes weer terug naar het hotel gefietst. Dit keer was het een heel andere ervaring. Blijkbaar waren er inmiddels heel veel kinderen uit school gekomen. We bleven maar zwaaien en bye bay roepen. Erg grappig, maar ook vermoeiend. Sommige kinderen waren een beetje teleurgesteld als we niet terugzwaaiden, maar soms heb je nou eenmaal 2 handen nodig om de stenen op de weg te ontwijken! In het hotel hebben we weer lekker een partijtje badminton gespeeld.

Na weer een heerlijk ontbijt zijn we met de bus naar Bago gegaan. Vijf uur lang treden we over de oude snelweg met veel verkeer, motors en voetgangers in de dorpen en stadjes langs de weg. Het ging een stuk langzamer dan een paar dagen eerder, maar het was een stuk interessanter. Het echte Myanmar konden we weer goed zien.
Donderdag zijn we verder gereden met de bus naar Yangon. Uiteindelijk bleek de taxirit vanaf het busstation naar het centrum van Yangon bijna net zo lang te duren als de busrit. Na 1 uur in de taxi was ik blij dat we meteen een mooi hotel vonden. Tegen het advies van reizigers en locals in ("voor Yangon is een hotelreservering echt noodzakelijk!") hadden we netals in de rest van Myanmar geen reservering gemaakt. En overal was er plek.
's Middags zijn we naar het park gelopen met een groot onafhankelijkheidsbeeld. Daar hebben we tussen de locals op het gras gezeten. Vervolgens zijn we met de taxi naar de Shwedagon Pagoda gegaan. Dit is de heiligste der heiligste pagodas van Myanmar. Aangezien er enorm veel pagodas in het land zijn, moet dit wel een heel heilige plek zijn. Er waren dan ook heel veel locals. Er was ook een groep die samen met monnikken gebeden ging opzeggen bij zonsondergang. De gouden pagoda kleurde mooi rood. Toen het iets donkerder was, stak men kaarsjes aan. Dit was een erg mooi plaatje!

Vrijdagochtend moesten we om 5 uur op om met de taxi naar het vliegveld te gaan. Voor het eerst in 5 maanden gingen we weer vliegen (enige andere vlucht was Schiphol - Hong Kong). Eigenlijk vond ik dit best wel weer spannend. De vlucht met Air Asia naar Kuala Lumpur (Maleisie) ging goed. Het was een hele overgang van Yangon Airport met 5 gates naar deze chaotische grote luchthaven van KL. De busrit naar het centrum duurde nogeens ruim 1 uur (dichtbij het vliegveld zagen we nog de opvallende tribune van het F1-circuit van Sepang). In China Town hadden we in de regen snel een hotel gevonden en zijn we natuurlijk naar de Chinees geweest! Wat ons wel al snel opviel (en dat hoorde we ook van andere reizigers) dat de mensen hier niet zo aardig zijn. Dat komt ten dele omdat we net uit Myanmar zijn over komen waaien, maar ondanks dat is men hier een stuk onvriendelijker. Wat erg leuk was dat we in een eetstallatje een Vlaams koppel tegenkwamen die we ruit 2 maanden eerder in een tuktuk in Loas al gezien hadden. We heben nog een hele poos reiservaringen uitgewisseld. Ook in het hotel hebben we leuke gesprekken gehad met reizigers. Je merkt meteen dat hier weer hostels zijn waar een ander soort mensen op af komen. Erg gezellig!

Zaterdag en zondag hebben we wat trips in Kuala Lumpur gemaakt. Vol verwachting gingen we naar Little India, omdat we dat in Singapore in 2011 erg leuk vonden. Hier in KL viel dat wat tegen. We hebben nog wel een lekkere pittige lunch van een bananenblad gegeten. Ook zijn we nog naar een Hindu tempel geweest.
Ook zijn we naar de Petronas Twintowers geweest. Ooit het hoogte gebouw op aarde. Het was wel leuk om een uur in het park er omheen te lopen. De leukste buurt vonden we China Town.

Morgenochtend weer vroeg op voor onze vlucht naar Sydney! Daar vieren we kerst. Ik heb er zin in!

Iedereen die nog geen kerstkaart heeft ontvangen van ons wensen wij fijne feestdagen toe!

Groeten vanuit Azie,

Nynke & Steven

• 22 December 2013 - 22:25

Sandra:

Als jullie dit lezen zitten jullie waarschijnlijk al in Sydney en zitten jullie aan de thee bij Richard en Lisa, geweldig leuk. Weer een interessante reisverslag over jullie laatste dagen in Myanmar waar jullie het zo naar jullie zin hebben gehad. "Back in civilisation". veel plezier in Sydney met de kerst en straks een prachtige oud en nieuw bij the Syndey Habor Bridge. big hug mams

• 22 December 2013 - 22:29

Richard & Lisa:

We'll see you tonight in Sydney town, guys. You're arriving at the right time, summer is here, the first mangoes of the season, everything is relaxing into the holiday season. See you tonight at Sydney airport!

Rich & Lisa

• 23 December 2013 - 17:48

Angelique:

Steven en Nynke hele fijne kerstdagen en een knallend 2014 toegewenst!
    Groetjes Angelique en Tim

• 24 December 2013 - 11:49

Petra Verhaar:

Hallo Steven en Nynke, veel plezier in Australië en vanuit een regenachtig en winderig Nederland hele gezellige kerstdagen en een gelukkig en gezond 2014 toegewenst.

• 24 December 2013 - 11:51

Petra Verhaar:

Ps. bijna vergeten. Moest ik ook namens Olphert aan jullie doorgeven :-)

• 24 December 2013 - 11:56

Jolanda Cohen:

Hoi Steven en Nynke, wij wensen jullie fijne dagen en een gelukkig en gezond 2014. Hoop dat jullie je reiservaringen kunnen blijven voortzetten en dat je nog vele mooie ervaringen mag meemaken. En heel veel plezier in Australie met je familie.

• 24 December 2013 - 22:00

Oma:

Hoi allemaal als het goed is zijn jullie nu het KERSTFEEST aan het vieren in Sidney heerlijk ik zou nu wel even mijn armen om jullie willen slaan en een heerlijk KERST feest willen wensen dus bij deze dan h eel veel liefs!!!!!!!!!!!!!!!!!!! van MA en OMA alle 4 een dikke kus dag LIEVERTS

• 01 Januari 2014 - 13:42

Gerrit:

Het is hier inmiddels nieuwjaarsdag grijs en te warm voor de tijd van het jaar. Mooi om zo nu en dan wat van jullie avonturen te horen. Wel erg onwezenlijk als je dat allemaal leest, de wereld is daar zo anders dan het vlakke Friesland. Nog de beste wensen voor 2014, geniet er maar van en een goede tijd in Australië gewenst.

Gerrit & Baukje

Tags: Myanmar