De zoutvalktes gezien!!!!!!!! - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu De zoutvalktes gezien!!!!!!!! - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

De zoutvalktes gezien!!!!!!!!

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

31 Juli 2008 | Bolivia, Potosí

Lieve Allemaal!

Het is een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb op onze site, ik had zelfs Stevens laatste bericht nog niet gelezen. Er waren weinig mogelijkheden en tijd om op internet te gaan.

We zijn via Copacabana naar La Paz gegaan. De busreis was op zich wel ok, er zaten niet al te veel kuilen in de weg enzo. Het duurde alleen erg lang bij de grens. Eerst bij een Peruaans bureautje doorgeven dat je het land verlaat, dan naar nog een kantoortje en dan de grens overlopen. En daar weer naar een Bolivaans grenskantoortje. Dit alles nam ongeveer een uur of meer in beslag...pff... Daarna kwamen we in Copacabana aan, waar we de bus naar La Paz namen. Copacabana is een leuk stadje, vooral in tegenstelling tot La Paz. Ik ben echt nog nooit in zo´n deprimerende stad geweest! Ik kon bijna geen lucht krijgen door de vieze uitlaatgassen. En het is er zo chaotisch en druk dat je er helemaal gek van wordt!!! Na wat rondlopen hadden we redelijk snel een goed hostel. We hebben La Paz doorkruist om een busticket naar Oruru en van daar een trein naar Uyuni te boeken. Uiteindelijk hebben we het op de dag zelf geregeld, zonder reservering, tsja het is Bolivia... De trein naar Uyuni heel was stoffig en je werd helemaal door elkaar heen geschud, maar verder wel ok, met een restaurant aan boord, heel raar! In het restaurant nog gezellig gepraat met een Franse. Die het ook niet eens was met de hoge tarieven van Macchu Picchu. We kwamen om een uur of elf ´s avonds aan in Uyuni. Toen een taxi gepakt naar het hostel dat we geboekt hadden. Eerst wist de taxi-chauffeur al niet waar het hostel was, toen wist de mevrouw van het hostel niet dat we een reservering hadden. En werd er gewoon een andere reservering doorgekrast voor ons, jammer voor die ander... En we moesten ook nog es via een binnenplaats (buiten in de vrieskou) naar de wc lopen! In Uyuni is het zo koud, dat wil je echt niet weten!! We hadden een kamer met twee eenpersoonsbedden en we hebben samen met alle dekens en slaapzakken over ons heen in een bed geslapen, heel gezellig! Een dagje uitrusten in Uyuni en een tour naar de zoutvlaktes van Uyuni geboekt.

We werden de dag erna dus opgehaald met een jeep om half elf. Om twaalf uur waren we eindelijk onderweg. We hebben een treinenkerkhof gezien en toen op naar de zoutvlaktes! Dat is echt bizar! Tis net of ben je op de noordpool! Overal alleen maar zout en witte vlaktes! Toen kreeg onze jeep een lekke band en hadden we even de tijd om foto´s te maken terwijl onze chauffeur de band verwisselde. (Zie foto´s van de salar online, het is gewoon niet te beschrijven!) We hebben een eiland in de opgedroogde zee/oceaan bezocht.Daar voelde ik me niet zo lekker, maar gelukkig was Steven erg lief voor mij. Daarna gingen we naar een grot waar fossielen van koraal te zien waren en ook nog een inca-begraafplaats. Heel indrukwekkend allemaal! Die nacht hebben we geslapen in een hotel gemaakt van zout! Dat zag er echt heel mooi uit! En koud! Die avond zijn we naar een museum waar oude graven van Inca´s waren en een gids die afstamde van dezelfde inca´s, die daar over vertelde.

De twee dagen daarop hebben we vooral lagunes gezien met veel flamingo´s en verschillende kleuren meren: groen, wit en rood. Ook hele mooie landschappen gezien, dat de bergen zulke mooie kleuren konden hebben wist ik niet! Geel, rood, paars, blauw, grijs en wit en nog veel meer kleuren.Ook zijn er heel veel vulkanen, vikuñas en andere dieren! De tour was wel een beetje tegenvallend, de gids legde niks uit, we sloegen delen van de route over, we kregen geen warme kruiken en we hadden nog meer klachten. Het was een leuke tour, maar met een paar minpuntjes. Dezelfde avond zijn we direct bij de touroperator gaan klagen, nadat Steven gedreigd had de Loneley Planet te schrijven, ging de meneer een beetje overstag.

De volgende ochtend hebben we hem weer gesproken en we kregen geen geld terug en er was niet met hem te praten. Tot onze (vooral Stevens) grote teleurstelling. S avonds nog gegeten in een restaurant, de eerste keer dat we daar waren kreeg ik twee messen en Steven twee vorken en in plaats van fanta kregen we sprite...

Woensdag gingen we naar Potosi, in een hobbelbus, waar ik met spierpijn uitkwam. De weg was onwijs slecht en dat ging zo negen uur achterelkaar door. In Potosi aangekomen lukte het niet om hostels te bellen vanuit onze tien jaar oude reisgidsen. Daarna lopend een simpel hostel, waar eigenlijk alleen maar bolivianen komen.Daarna wezen eten, heel lekker en super veel!

Vandaag ook ff uitrusten en een ander hostel genomen, echt een heel mooi hostel! Beetje uitrusten, internetten, bellen, het mooie Potosi bekijken. Dit is echt een leuk stadje en we blijven hier toch een dag langer.
In Uyuni hebben we ook besloten niet naar Noord-Argentinie te gaan, omdat dit te veel tijd kost. Ik wil Bolivia namelijk heel graag goed zien!
Morgen gaan we naar de zilvermijnen van Potosi, toevallig is er morgen een speciale feestdag voor de mijnwerkers en wordt er een lama geofferd en daar zijn wij gewoon bij!
Daarna gaan we naar Sucre, Santa Cruz en dan misschien naar La paz vliegen en overnachten in of vlakbij copacabana. Maar dit is allemaal nog niet zeker.

Ten slotte:
- we zijn op reis nog maar weinig mensen die alleen reizen tegengekomen. Bijna alleen maar stelletjes of mensen die samen reizen. Misschien dat ze daarom geen slaapzalen hebben hier, maar wel een of tweepersoonskamers....
Het was bij de tour door de colca-canyon zelfs zo erg, dat we op tour waren met alleen maar stelletjes in onze groep!

Liefs,
Nynke

P.S. Dankjewel voor de leuke en lieve reacties!!!!! Dat vind ik echt leuk!!

• 31 Juli 2008 - 22:23

Chantal:

Hey Nynke (en Steven)!
    Leuk om dit hele verhaal weer te lezen! Geniet van die extra dagen in Bolivia! Zo te lezen, is het op wat minpuntjes na een super reis!
    Kuzz,
    Chantal

• 01 Augustus 2008 - 07:19

~*Danielle&Marten*~:

Hey Nynke en Steven!
    Wat geweldig om weer zo'n mooi reisverhaal te lezen! Echt geweldig dat jullie deze dingen samen ondernemen!
    Nou nog lekker genieten maar!
    Veel liefs,
    Danielle en Marten

• 01 Augustus 2008 - 18:45

Steven:

Ik was zeker boos over de toer vanuit Uyuni. Ze beloofden ons meer dan we kregen, maar we hebben er niet veel last van gehad. Maar dan hebben we wel recht om minder te belaten!
    Inmiddels zijn we de mijnen ingeweest. Lijkt me niks om daar vanaf 15 jaar te werken!
    Later meer, maar er staan al wat fotos op internet:
    www.stevenversluis.mijnalbums.nl

Adios!

• 01 Augustus 2008 - 18:50

Cvtje:

hallo steven en nynke,

hier is het een stuk warmer [20+] nog veel plezier.

cees

• 01 Augustus 2008 - 22:30

Richard:

Die zoutvlaktes lijken me wel heel bijzonder om te zien. Potosi klinkt mooi. Nog veel plezier maar weer!

• 02 Augustus 2008 - 16:24

Heit:

Leuk hoor die indrukwek-
    kende verhalen, zo mooi wat jullie daar allemaal meemaken. Dat het daar s'nachts zo koud is niet voor te stellen. Geniet maar mooi daar in Bolivia. Leuk dat je nog even belde Nynke, na 3x moet het lukken.
    Groetjes Heit.

• 02 Augustus 2008 - 17:20

Hans En Hillie:

hallo nynke en steven.
    we hebben gisteren veel over jullie onderneming gehoord van een trotse heit. hij vertelde hoe het jullie vergaat.
    vervolgens jullie adres gekregen van heit, om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken.
    te gek hoor. veel plezier en geniet er van.
    groeten hans en hillie.
    ps hoe is het met onze 11 steden held?

• 03 Augustus 2008 - 15:38

Amanda:

Hee Nynke en steven
    Jim beleve der hiel wat. Wer hiel wat oars as Chana ha ik wol yn 'e gaten.
    Fijn dast dit mei Steven dwaan kist en dat jim beide sa fan reizigjen halde.
    ik soad plezier nog en geniet van alle moaie dingen
    xxx Amanda

• 03 Augustus 2008 - 20:03

Anne:

Een groet uit Cusco, komen jullie nog langs in de komende twee weken? Misschien tot dan en anders heel veel plezier nog.
    x Anne

• 04 Augustus 2008 - 21:07

Sandra:

ha nynke en steven,
    weer met veel interesse jullie reisverslag gelezen. liefs mam