Veel lama´s maar ook liegebeesten in Peru! - Reisverslag uit Lima, Peru van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Veel lama´s maar ook liegebeesten in Peru! - Reisverslag uit Lima, Peru van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Veel lama´s maar ook liegebeesten in Peru!

Door: Steven

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

24 Augustus 2008 | Peru, Lima

Ja, we zijn nog voor 1 nachtje terug in Lima. Vannacht (maandag eigenlijk) vliegen we allebei; Nynke naar huis en ik naar Buenos Aires, Argentinie. Ik heb het heel leuk gevonden om met Nynke te reizen. Maar de zomervakantie is voorbij. Na 6 weken bijna altijd bij elkaar geweest te zijn (op 1 middag in Cusco na dan), moeten we elkaar nu 3 weken gaan missen.

Donderdagavond hebben we nog 1 nachtje in Cusco geslapen na onze trip door de Heilige vallei naar Machu Picchu.

Afgelopen maandag zijn we met de lokale bus naar Chinchero gegaan. Daar hebben we even de Inka-ruines bekeken en toen weer de bus gepakt. We wilden naar de ruines van Moray gaan, maar dat kon alleen met een dure taxi. Lopen was veel te ver, dus hebben we onze portemonnee maar getrokken. Later zijn we wel naar de Salineras van Moras gelopen. Dat was een mooie wandeling van ongeveer 1,5 uur. In het gebergte zit veel zout, wat via een stroompje in terassen terecht komt. Na de verdamping van het water, kunnen ze het zout delven. Natuurlijk moesten we intree betalen, want er was geen ander pad naar de doorgaande weg. Dus liepen we over 10 cm brede wandjes tussen de zoutterassen. Sommige terassen bestonden al voordat de Inca¨s er kwamen. Daarna zijn we bergaf naar een dorpje gelopen waar we de rivier over moesten steken. Maar eerst kwamen we een paar kinderen tegen die aan het voetballen waren. Zij vroegen meteen enthousiast of we meededen. Nynke had het meest gescoord, maar mijn team heeft gewonnen! Daarna gaven we ze allemaal een snoepje en heb ik nog een groepsfoto gemaakt. Ik vond het echt super tof om even met ze te voetballen! Daarna hebben we een lokaal busje aangehouden en zijn we naar Ollantaytambo gegaan. Daar hebben we een leuk hostal gevonden en in een lokaal restaurantje gegeten waar normaal weinig toeristen komen.
De volgende ochtend hebben we de ruines van Ollantaytambo beklommen. Dit zijn echt een van de mooiste die er zijn. Het oude gedeelte van het stadje zelf is nog precies zo als in de inca-tijd! Daarna hebben we de veel te dure trein naar Aguas Calientes genomen. Het was een prachtige rit langs de rivier. Het landschap veranderde langzaam in een oerwoud. Aguas Calientes is een leuk dorpje dat alleen per trein te bereiken is. We hadden snel een leuk en goedkoop hostel gevonden. We hebben de rest van de middag wat rondgelopen en gegeten in een goedkoop restaurantje aan de andere kant van de rivier. Daar komen de meeste toeristen niet.
Woesdagochtend zijn we om 5.15 uur te voet vertrokken naar Machu Picchu. We hebben het einde van de Inca Trail gelopen. De stad ligt bovenop de berg, dus dat is zwaar. Maar ook meteen de reden dat de Spanjaarden de stad nooit gevonden hebben en deze dus nogsteeds bestaad! Het waren vele traptreden omhoog, het was zwaar en het duurde ook nogeens veel langer dan verwacht. Maar gelukkig was het een slecht dag, dus de zonsopgang hebben we niet gemist. De entree was asiosciaal hoog, maar ik wilde niet teruglopen voordat ik het gezien had! In ruim 7 uur zijn we de hele stad doorgelopen. We hadden geen gids, maar als ik die soms hoorde praten was er ook niets interessants aan! Een gids vroeg of wij opzij wilden gaan, omdat ZIJ alles aan haar groep uit moest leggen. Terwijl wij netjes hadden staan wachten om het van dichtbij te kunnen bekijken. Dat was zo arrogant dat we gewoon nog even zijn blijven staan. Alsof zij boven alles verheven was. Maar zo is dat nu eenmaal in Peru en Bolivia; er zijn een heleboel aardige mensen hier, maar de meesten die in de toeristenbranche werken zijn aso oplichters en liegebeesten. Dat maakt het best ver velend om in deze landen rond te reizen. We hebben voorbeelden zat, maar ik zal er eentje geven van afgelopen vrijdag. We hadden een busticket van Cusco naar Nasca (terug naar Lima in een keer was veel te lang!). Dat zou 12 uur duren, zodat we op tijd waren voor het avondeten in Nasca en genoeg tijd hadden voor het zoeken van een hostal. Toen kwamen we pas tegen 12 uur s nachts aan en bleek dus dat die vrouw in Cusco gewoon glashard had zitten liegen.

Maar goed, terug naar Machu Picchu. We vonden het erg mooi, maar ik had het groter verwacht (en eigenlijk ook mooier!). Terug heeft Nynke de bus genomen (zij was helemaal kapot) en ik ben teurggelopen via hetzelfde mooie pad. Later die middag zijn we nog naar de termale baden van het stadje geweest. Het was niet zo lekker en mooi als de andere, maar wel erg lekker na een vermoeiende dag. s Avonds hebben we erg lekker gegeten bij een lokaal restaurantje!

Nynke is dinsdagoachtend weer in Nederland en ik kom maandagochtend vroeg aan in Buenos Aires. Drie weken later vlieg ik vanuit Rio de Janeiro naar Amsterdam.
Bedankt voor alle leuke reacties. We zullen snel meer fotos toevoegen en ik zal op mijn site schrijven over de wedstrijd van Cienciano Cusco.

Hasta luego, Steven

• 25 Augustus 2008 - 08:12

Richard:

Je hebt in ieder geval Machu Pichu gezien, ook al was het erg duur. Nu nog even de Tango leren in Buenos Aires en naar het strand van Copacobana in Rio. Laat daar de favela's maar links liggen, Steven.
    Fijne solo-tijd nog.

• 25 Augustus 2008 - 16:40

Sandra:

Zal wel wennen zijn nu zonder Nynke te gaan maar schitterend om je reis af te sluiten met deze 2 prachtige (denk ik) wereldsteden! liefs mam

• 25 Augustus 2008 - 20:38

Heit:

steven nu 3 weken lang zonder nynke gaan reizen, maar het is even wennen maar het komt goed toch. Zet m'n op en zie uit naar de nieuwe foto's.