Midden in de Amazone en sneeuw in La Paz??!! - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Midden in de Amazone en sneeuw in La Paz??!! - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Midden in de Amazone en sneeuw in La Paz??!!

Door: Nynke & Steven

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

09 Augustus 2008 | Bolivia, Rurrenabaque

Hola lieve mensen!

Ik heb nog maar twee weekjes hier in Zuid-Amerika, de tijd is echt snel gegaan.
Ons laatste bericht was vanuit Sucre, echt een mooie stad. Vanuit Sucre zijn we naar La Paz gevlogen. Dit was een redelijk goede vlucht met een klein vliegtuig. In La Paz aangekomen hebben we een minibusje naar het centrum genomen. Dit is echt super goedkoop en erg leuk! Je kunt direct weg als hij vol is en onderweg stopt hij af en toe om mensen binnen te laten. We kwamen ´s middags aan, dus we hebben de rest van de dag een beetje gerelaxt en we zijn een tour gaan zoeken naar de AMAZONE!!! We hadden op het vliegveld al een vlucht geboekt naar Rurrenabaque. Maar omdat we in La Paz meer moesten betalen waarschijnlijk, hebben we een Pampastour van drie dagen in Rurrenabaque geboekt. La Paz viel ons trouwens mee, ik vond het die dag echt een mooiere stad dan eerst.

De volgende dag vlogen dus. Dit was echt een heel klein vliegtuigje met aan elke kant een stoel en weinig beenruimte, maar de vlucht duurde dan ook maar een half uur. Voor mij een half uur met heel erg oorpijn door de drukverschillen. Toen het vliegtuig geland was merkte je direct het enorme temperatuurverschil, het is hier echt een stuk warmer! Een graad of dertig of meer en ´s nachts twintig graden. We hebben een goedkope (!!) tour gezocht en daarbij goed afgedingd. Dit is echt een leuk stadje, dus nog even wat rondgelopen, de zonsondergang bij de rivier gezien en zelfs aan Rio Beni gegeten! Het was de nationale feestdag dus je kon in het dorpje aan de overkant een hele lange lampionentocht in de kleuren van de boliviaanse vlag zien. Dit was een heel mooi gezicht vanuit het restaurantje waar we zaten.

Op naar de wouden van de Amazone! Tijdens de rit van het vliegveld naar het stadje hadden we al wat woud gezien, maar nu ging het dan echt gebeuren! Na een tijdje wachten gingen we eindelijk weg. Maar al snel ging er iets mis met de auto en moesten we om de vijf minuten stoppen om de koelvloeistof bij te vullen met water uit de meertjes vlakbij. Gelukkkig gingen we naar de pampas (wetlands). Heel wat later dan gepland kregen we lunch in een dorpje. Daarna ging het weer zo verder met de auto. Steven was het na een paar keer stoppen zat, dus toen ging hij lopend verder. Na dit wat minder leuke avontuur met de auto gingen we verder in de boot. We hebben onderweg echt heel veel dieren gezien: capibara´s, vogels, alligators, kaaimannen, schildpadden, roofvogels, opspringende vissen en nog veel meer. Echt moeilijk te beschrijven. Na een uur stopten we op een plek waar roze dolfijnen zwommen, waar je even mee kon zwemmen. Wij hadden daar niet zo´n zin in, we gingen later nog zwemmen. Daarna gingen we naar onze eco-lodge, waar we met onze groep in een dormitory sliepen. Er zat alleen maar gaas tussen de verschillende kamers, dus een aparte kamer had niet zoveel zin. Al snel moesten we over een loopbrug naar het barretje lopen waar je de zonsondergang kon bekijken. Die was niet heel bijzonder, maar wel leuk om te zien. Na het eten riep onze gids ons weer, want we gingen alligators kijken in het donker. Het duurde maar iets van twintig minuten, maar was wel heel spannend. Ik zag alleen lichtjes van hun ogen en heel veel sterren echt mooi!! Even later zijn we gaan slapen in onze bedden met klamboe en anti-muggenmiddel op. Hier is geen malaria, ook in Sucre (volgens de GGD wel) niet, dus al die antimalaria medicijnen voor niks!!! We dachten lekker te gaan slapen. Maar er was een groepje engelse scholieren die nog wat lawaai maakten. En dat was nog niet het ergste want in onze auto zaten drie Letten die een beetje bezopen waren en allemaal liedjes gingen zingen en gingen praten, heeeeeeeeeel irritant! De Engelse gids was het een beetje zat en ging in het Engels roepen dat ze moesten ophouden, Steven zei in het Spaans aub en toen begon hij int Frans! Was wel grappig!

Ik (Steven) ga verder met de 2de dag. Na een goed ontbijt en een heerlijke koude douche met uitzicht op het regenwoud en aapjes, zijn we weer op de boot gestapt om in de pampas (wetlands, die nu niet zo nat zijn!) op zoek te gaan naar de anaconda. Na een uur lopen vonden de 3 gidsen in een moeras een anaconda. Onze gids vond ook een prachtige grote bloem de Reyna Victoria (Koningin). Op het heetst van de dag hebben we gerelaxt. Later gingen we ons avondeten vissen uit de rivier. Ik was de eerste die een piraña ving! Nynke later ook en ook nog een katvis. De gids maakte in de boot de vissen meteen schoon en de ingewanden werden direct opgegten door de niet gevangen piraña´s. s Avonds lagen ze gebakken op ons boord. Toen leken de tanden nog gevaarlijker! Na het vissen hebben we nog een potje gevoetbald en weer de zonsondergang bekeken.

De volgende ochtend gingen we vroeg op om juist de zonsopgang te zien. Daarna gingenwe alles inpakken en nog even zwemmen. Dolfijnen hebben we toen niet echt gezien, maar wel een aligator van een paar meter die ze lokten met een stuk vlees. Evenlater zijn we aan de andere kant van de boot gaan zwemmen, spannend!

Na een kleine lunch (want die 3 Letten hadden de helft van de lunch voor 9 opgegeten, aso´s!!!) zijn we teruggevaren en gereden met een andere jeep.
In Rurre hebben we onze kleren laten wassen, want dat was wel nodig!

We zijn nog steeds in Rurrenabaque. Want in La Paz schijnt het te sneeuwen, echt raar als het hier zo warm is. Steven heeft even gepind en we gaan zo nog een wat relaxtere tour doen, oa paardrijden en naar watervallen kijken. Maandag vliegen we hopelijk wel naar La Paz.

Dus later meer over deze tour met prive-gids...

Liefs,
Nynke en Steven

• 09 Augustus 2008 - 14:29

Cvtje:

in LaPaz is het onder nul[nacht] fijn dat het allemaal goed gaat!
    [ajax-arsenal 2-3]
    cees

• 09 Augustus 2008 - 15:26

Klasine:

ow wat leuk dat jullie zoveel leuke dingen hebben gedaan. maar wel eng moeilijk voor te stellen wat jullie allmaal voor dieren hebben zien en wat jullie verder allemaal mee maken groetjes klasine

• 09 Augustus 2008 - 15:31

Richard:

Geweldig. Wat een avonturen. Echt fantastisch..

• 11 Augustus 2008 - 08:50

Jannie:

fijn om te zien dat jullie zoveel mooie ervaringen opdoen. groetjes mem

• 11 Augustus 2008 - 09:20

Sandra:

jullie hebben zeker die film van een anaconda niet gezien, anders hadden jllie daar niet gezwommen, helden....
    zo veel gezien, kunnen jullie dit allemaal wel bevatten, wat een super belevenis lieverds.
    kus mam

• 12 Augustus 2008 - 18:47

Wiep :

Van die Letten moet je maar hebben qua eten dan!
    Volgende keer maar weer inhalen,prachtig hoor wat jullie daar beleven. Om jaloers van te worden.
    Wat een mooi stukje natuur daar, ik zou zeggen genieten nog in die laatste paar weken.

Heit.

• 25 Augustus 2008 - 09:06

Chantal:

Lieve Nynke en Steven,

Ik lees dit aan de late kant, vanwege El Cid en mijn hertentamens. Toch nog enorm leuk om te lezen! Ik zou niet durven zwemmen met alligators in het water hoor :-S! Wel mooi om te lezen wat voor geweldige ervaringen jullie opdoen!
    Grtz!