Ik mis mijn gastfamilie op Amantani! - Reisverslag uit Puno, Peru van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Ik mis mijn gastfamilie op Amantani! - Reisverslag uit Puno, Peru van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Ik mis mijn gastfamilie op Amantani!

Door: Steven

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

24 Juli 2008 | Peru, Puno

Nou ja, zo erg is ht nou ook weer niet. Ik sta nog een beetje wankel op mijn benen van de terugtocht over het Lago Titikaka bij Puno. Dat duurde echt een paar uur.
Gisteren zijn we vanuit Puno per bootje vertrokken naar de drijvende rieteilanden van Uros. Daar kregen we op een van de eilanden uitleg over de geschiedenis en moetsen we het eiland bekijken. Er liggen ongeveer 50 van deze eilanden met touwen aan elkaar geknoopt in dit grootste bevaarbare meer ter wereld. Vanaf de wankele uitkijktoren konden we er een heleboel zien liggen. Daarna zijn we op een klassiek bootje naar een ander eiland gevaren. Erg leuk!
Toen gingen we weer op de motorboot. Na een tijdje viel de motor uit. Anne en Maitrie waren vanuit Cusco een weekendje naar deze eilanden geweest en hebben een uur over het meer gedobberd. Gelukkig konden we binnen een paar minuten weer verdervaren! Na een paar uur kwamen we bij Isla Amantani. Daar werden we door onze gastmama Marie opgehaald. Zij woonde in het midden tussen de belangrijkste haven en Plaza de Armas samen met haar man Martin, oma en 2 dochtertjes. De jongste ws nog maar een baby, maar de oudste hebben we een ballon gegeven waar ze de hele tijd mee heeft gespeeld.
Onze kamer was erg mooi en de lunch erg lekker. Het werd op houtvuur gestookt in de simpele keuken. We hebben wat met ze gesproken in het Spaans en toen zijn we met de gids naar de top van het eiland gelopen naar een pre-Inca tempel en hebben we de zonsondergang boven het meer gezien; erg mooi!
Na het lekkere avondeten was er een feestavond. We kregen de poncho (ik) en jurk (Nynke) van Martin en Maria aan. Er was een liokale band en we hebben traditionel gedanst. Erg leuk, maar het hoogte punt was toch echt de sterrrenhemel die in Nederland niet te zien is door de vel wolken maar vooral de vervuiling door licht. Het was echt super mooi. En ik zag het zuiderkruis weer. De laatse keer was ruim 2 jaar geleden in Kaapstad.
De volgende ochtend kregen we pannenkoken voor ontbijt en zijn we op de boot gesrçtapt naar Isla Taquile. De wandeling van 45 minutn naar Plaza de Armas was schitterend. We liepen over de heuvels met uitzicht over het meer en langs de terassen voor akkerbouw. Na de lunch zijn we teruggevaren naar Puno.

Woensdagnacht zijn we met een luxe nachtbus naar Arequiupa gegaan. Toewn we eindelijk opgehaald waren en in Koala Hostal waren, was onze kamer al klaar en kregen we ook nog ontbijt! Nynke voelde zich niet zo lekker door de hoogte en dus heb ik mat de coca voor haar gemaakt. Later zijn we naar Plaza de Armas gegaan. Erg mooi, met palmbomen en bogen. Nynke voelde zich echt nit lekker en heft de rest van de dag vooral in bed gelegen. De tweede dag hebben we ook niet veel gedaan, behalve even naar een park en uitkijkpunt over de stad en de vulkaan Misti die in 2001 nog lava spuuwde. Ook hebben we zelf gekookt. Dit was niet helemaal goed gegaan, want de saus die we hadden was echt super super heet (mam, dat kun jij je niet indenken hoe heet!).

Toen zijn we 2 dagen met een toer mee gegaan naar de Colca Canyon. De eerste ochtend zaten we vooral in de bus en zagen we Pecuñas, lamas en alpacas en mooie uitzichten. s Middags zijn we naar een zwembad bij warmwaterbronnen geweest. Het water was er tegende 40 graden, erg heet als je Peruaanse douches gewend bent!
s Avond hadden we een etentje met traditionele dans en muziek.
De volgende ochtend moesten we vroeg op om de condors in de canyon te kunnen zien vliegen. De weg er naartoe was erg hobbelig, maar vanuit de bus zagn we al 3 condors vliegen. Nadat we waren uitgestapt vlogen ze echt vlak over onze hoofden. Echt super!
Later hebben we nog een wandeling gemaakt en wat dorpjs bezocht.
Maandagaochtend hebben we de bus naar Puno genomen. Nynke wilde graag met dezelfde bus reizen als de Peruanen. Deze zou om 9 uur vertrekken. Maar om 9.45 uur hadden we net 5 minuten gereden en waren we al langs de benzinepomp geweest. Af en toe sloeg de motor af en moest de chauffeur een truck uithalen. Maar we zijn veilig aangekomen in Puno waar we een tjuuk tjuuk naar het hostal hebben genomen. Zonder dat we het wisten, hadden we 20 sol van de prijs afgedingt!

Morgenochtend (donderdag) verlaten we Peru gelukkig! Ik ben na ruim een maand die geldmelkers hier helemaal zat! Ze liggen en alles is extra duur voor toeristen, vooral als je naar Machu Picchu wil gaan. Ik denk zlefs dat het het geld niet waard is om er heen te gaan! In en rond Cusco is alles nog eens extra duur. Als je in Cusco dezelfde busreis (Puno-Cusco) wilt boeken, is die 50% duurder dan wanneer je die in Puno boekt!Maar morgen gaan we met de bus via Copacabana (niet die in Rio de Janeiro) naar La Paz in Bolivia. Ik ben benieuwd hoe het daar is. De wegn schijnen er ook een heel stuk slechter te zijn.

En voor iedereen die ook in Sur America is, goede reis en misschien komen we elkaar nog wel tegen!

Saludos, Steven

  • 26 Juli 2008 - 07:21

    Sandra:

    Hoi lieverds, heb net een uitgebreid e-mail naar jullie gestuurd.
    Wat zien jullie een hoop, ik kan het zelfs lezend niet bijhouden!!!
    Ja, die hete saus is niets voor mij, jullie lekker is voor mij al pittig genoeg, laat staan dat jullie het heet vinden.
    That's all for now, volks, have fun!!!
    kus mam

  • 26 Juli 2008 - 22:21

    Cvtje:

    net met siep opgetreden, het was super!!

    have fun in La Paz

    Cees

  • 27 Juli 2008 - 19:39

    Joyce:

    hooi broer en nynke....ik hoorde dat je gister had gebelt jammer dat ik er niet was. het ziet er egt gaaf uit allemaal en leuke verhalen!!!ik heb idd je kaartje gehad heel erg bedankt en ook nog voor je smsjes :) mama en ik gaan vanvavond voor het eerst in ons nieuwe huisje slapen..anders moet mam alleen... ik ben heel erg benieuwd en vind het ok heel erg spannend!!woensdag vertrek ik naar gran canaria daar heb ik heel veel zin in!!nou heel veel plesier nog met zn 2e, kijk uit! dikke kus joci

  • 27 Juli 2008 - 21:04

    Richard:

    Het Zuiderkruis is ook in Australie mooi te zien. Dat komt nog wel. Eerst nog maar volop genieten van Zuid-Amerika...

  • 29 Juli 2008 - 14:10

    Kimberley:

    Hoi Nynke,

    Wat leuk om die verhalen te lezen. Het lijkt me super leuk om ook van dit soort reizen te maken.
    Nog een hele fijne reis samen. Geniet van alles wat jullie zien en meemaken en van elkaar!

    xxx Kimberley

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Puno

Nynke & Steven

Actief sinds 09 Feb. 2008
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 156033

Voorgaande reizen:

07 Mei 2015 - 04 November 2015

Vrijheid blijheid met ons busje

28 Juli 2013 - 27 Juli 2014

Azië & Australië

25 Augustus 2012 - 16 September 2012

Marokko 2012

27 Augustus 2011 - 24 September 2011

Azie 2011: Singapore & Sulawesi

24 Juli 2010 - 28 Augustus 2010

Ghana

01 Augustus 2009 - 23 Augustus 2009

Malta e Sicilia

12 Juli 2008 - 25 Augustus 2008

Zuid-Amerika

25 April 2016 - 30 November -0001

Vive la France

Landen bezocht: