Nog een paar dagen in Marokko! - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Nog een paar dagen in Marokko! - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Nog een paar dagen in Marokko!

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

13 September 2012 | Marokko, Chefchaouene

Hoi Allemaal!

Na een lange, maar mooie busrit kwamen we aan in Merzouga. We hadden bij een tankstation afgesproken en gelukkig stond de gids (die we al in de dadesvallei geregeld hadden) al op ons te wachten.
's Nachts hebben we op het dak van het hotel geslapen. Het was in onze kamer zo warm, dat we daar niet wilden slapen, en op het dak stond nog een beetje wind zodat het best aangenaam was daar.
De volgende ochtend hebben we met een jeep de omgeving verkend, de prachtige duinen veranderden steeds van kleur, echt heel mooi! We kregen berber-pizza bij een berber-familie in een tent. Dat was erg gezellig. De mensen waren heel gastvrij. Op de terugweg naar ons hotel ging het ineens harder waaien, een teken dat het weer verandert. En ineens ging het best wel hard regenen. Onze gids bedankte ons direct voor het meenemen van de regen vanuit Nederland. Het had daar namelijk al een jaar niet geregend.
Na onze tour door de Sahara hebben we even gerelaxt in het hotel, voor we werden opgehaald door een andere gids met de dromedarissen waarop we gingen rijden.
Echt comfortabel is het niet op een dromedaris, vooral als hij naar beneden liep van een duin af, vond ik het niet zo prettig. Maar het uitzicht was erg mooi! We kwamen aan in een tentenkamp waar de gids voor ons kookte. De sterren waren supermooi en het waren er heel veel.
De volgende ochtend was het de bedoeling om de zonsopgang te zien, maar we waren nog moe van de nacht in de grotten en dus werden we pas om 8 uur wakker. Na een ontbijtje mochten we weer op onze dromedarissen. Dit keer namen we een kortere route terug. Na aankomst in het hotel namen we een paar grand taxi's naar Er Rachidia. Er Rachidia bleek een gezellig studentenstadje dat vooral 's avonds druk en gezellig was. We gingen op zoek naar een Hammam, na een lange zoektocht kwamen we bij de hammam. Waar de mensen zich wassen, alsof ze de komende week niet meer gaan douchen, wat in veel gevallen ook echt zo is. De volgende ochtend namen we de bus naar Azrou, een leuk stadje in de bergen. Er komen weinig touristen daar en de mensen waren er ook erg aardig, over het algemeen. Vooral de berbers in Marokko zijn aardig. De arabieren zijn wat minder aardig net als de mensen in de touristische steden.
In Azrou hebben we lekker gerelaxt, want we hadden een mooie Riad (= een Marokkaans herenhuis). De volgende dag in Azrou namen we een taxi naar Cedergourouds, waar we een hoge cederboom bekeken hebben en heerlijk gewandeld hebben. Op de terugweg kwamen we berberapen tegen. Dat was echt gaaf om te zien! Ze kwamen heel dichtbij en waren op zn aaps lekker ruzie aan het maken! Toen terug naar het stadje en daarna hebben we een wandeling gemaakt door de bergen. Waar we gewoon niemand tegenkwamen. Het was echt geweldig om daar te lopen. Het was namelijk heel stijl en niet echt makkelijk lopen. Maar dat is ons toch maar mooi gelukt! Daarna gingen we naar Meknes, maar dat schrijven we thuis in een nieuw reisverslag.

Inmiddels zijn we in Chefchaouen, wat erg touristisch is. Maar gelukkig hebben we een leuk dakterras bij ons Pension.
Zondagmiddag zijn we alweer thuis! En maandag moeten we allebei weer werken. Oh, daar hebben we nog geen zin in !

Tot gauw!

Groetjes,
Nynke (en Steven)

• 13 September 2012 - 21:12

Chantal Terpstra:

Lieve Nynke en Steven,
    Wat beleven jullie toch veel in korte tijd! Ik ben benieuwd naar alle foto's straks!
    Een tocht op dromedarissen lijkt me ook een hele ervaring, maar of dat nou echt comfortabel is, betwijfel ik nog een beetje ;-)...
    Geniet nog even van de laatste dagen en denk maar vooral niet aan die eerste maandagochtend straks!
    Veel liefs en tot snel,

Chantal

• 14 September 2012 - 08:01

Danielle:

Korte reactie want ik moet zo aan het werk:
    Prachtig verhaal, geniet nog van de laatste paar dagen.
    Groetjes vanuit Fryslân,
    Marten en Danielle

• 06 Oktober 2012 - 16:52

Mam:

hoi lieverds,
    had deze reisverslag nog niet gelezen, te druk met onze eigen ries...haha-ha-... fantastisch om te lezen wat jullie allemaal in het verre Marokko beleefd hebben!!!! veel variatie wat steden en natuur betreft. ik kijk uit naar jullie laatste verslag, ben benieuwd wat jullie volgende bestemming wordt?!?!?!?!?
    dikke kus mam

• 06 Oktober 2012 - 17:00

Marcel:

hoewel een beetje laat reagerend heb ik toch met jullie meegereisd op jullie avonturen in Marokko. Vooral het verhaal van jullie verblijf bij de berberfamilie maakte grote indruk. Dat zijn de echte reisverhalen. Marokko is in dat geval ver genoeg. Daarvoor hoef je helemaal niet naar Tibet. Sterker, dat kan helamaal niet omdat je niet meer " vrij kan reizen in Tibet zonder permits ".
    Ik hoor jullie verhalen graag nog eens.
    Liefs marcel

• 07 Oktober 2012 - 11:50

Oma:

je verslag gelezen, grandiouse herineringen hebben jullie opgedaan die je nooit zult vergeten. Met verre reizen heb je veel te vertellen, groetjes oma