Trektocht door heilige vallei - Reisverslag uit Aguas Calientes, Peru van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Trektocht door heilige vallei - Reisverslag uit Aguas Calientes, Peru van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Trektocht door heilige vallei

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

19 Augustus 2008 | Peru, Aguas Calientes

Hoi allemaal!

We zijn nu in Aguas Calientes, het dorpje vlakbij Macchi Picchu. We zouden eerst niet gaan, omdat Peru Rail moeilijk deed via de mail. Ze zeiden dat er geen plaatsen meer waren in de backpackers klasse en alleen de allerduurste plekken zouden beschikbaar zijn (Erg duur!!!) Op het station in Cusco bleek dit anders te zijn, dus gaan we wel naar Macchi Picchu.

We zijn woensdag met een touristische eersteklas bus van Puno naar Cusco gegaan. De bus stopte op verschillende plaatsen. Onder andere bij een interessant museum over de pre-inca tijd, indrukwekkende inca-ruines en terassen, op het hoogste punt, ongeveer 4800 meter, voor de lunch en bij een hele mooie kerk in een evenmooi dorpje. Het was alleen erg touristisch, veel Noord-Amerikanen en echt een superluxe bus. Onze gids vertelde wel interessante dingen dus dat was wel leuk. Toen we in Cusco aankwamen hebben we een taxi genomen naar Stevens gastgezin. Daar mochten we wel slapen en eten. Het eten was echt super lekker!! En ik was blij dat ik es een keer niet hoefde te kiezen wat ik wilde eten. Ik kan namelijk niet zo goed kiezen. Verder was Stevens gastmama erg blij hem te zien, bij het eten was het ook heel gezellig en hebben we leuk gepraat, ook met de andere studenten Spaans die er waren.

De volgende ochtend hebben we rustig aangedaan, want de bus ging de vorige dag om 7 uur ´s ochtends weg, dus ik was wel moe. Na een lekker en gezellig ontbijt zijn we richting het centrum gegaan. Daar hebben we samen een inca-massage genomen. Steven vindt zoiets heerlijk, maar ik vind het echt verschrikkelijk!!! Dat doe ik echt nooit weer! Het heeft niet echt geholpen voor mijn pijnlijke rug. Daarna zijn we ´s middags naar Pisac gegaan met een lokaal busje. In Pisac is een grote markt met producten die de indianen maken. Het was er lekker rustig en de markt was heel erg groot. Nog wat leuke Peruaanse muziek en een panfluit gekocht en toen op naar de ruines van Pisac. De taxi´s naar de ruines waren echt heel erg duur, ze proberen echt overal geld uit je te kloppen! De ruines zijn best mooi om te zien, maar je moet best grote einden lopen. We zijn zelfs verdwaald in een inca-dorpje en moesten toen over een muurtje heen klimmen om niet te veel om te lopen. Er was ook een grot die door de inca´s gemaakt was midden in een rotswand! Daarna gingen we terug met de taxi. We wilden een taxi delen met andere mensen, maar toen kregen de taxichauffeurs ruzie over wie ons naar Pisac terug moest brengen. Uiteindelijk zijn we voor minder geld dan de heenweg met de andere taxichauffeur meegegaan. In Pisac waren we net op tijd voor de lokale bus naar Cusco. We moesten de helft van de tijd staan, maar het was wel ok. Eigenlijk waren we een beetje laat, want om 6 uur zouden we op Plaza d´armas zijn om te eten met Anne en Maitrie met wie Steven Spaans studeerde. Dat was echt hard rennen, hoewel we maar 15 minuten later waren, tsja Peruaanse tijd! Nog gezellig gegeten en taart gegeten en toen weer terug naar huis.

Vrijdagochtend zijn we naar de school geweest waar Steven Spaans studeerde. Ik had namelijk een kaart daarheen gestuurd die Steven nog even moest ophalen. Nu kon ik Cusco eindelijk goed bekijken. We zijn naar een hele grote markt geweest waar ze echt veel en mooie kleden hadden. Dus nog wat mooie dingen gekocht (-; Ook de gewone markt was een belevenis. Er lagen gewoon koeiekoppen op tafels en je kunt er heel goedkoop eten, maar dat is voor mijn westerse maag niet weggelegd jammer genoeg. We zijn ook nog naar een museum geweest over de inca-tijd, dat was echt erg interessant. En we hebben nog een paar dingen geregeld zoals de treinkaartjes en buskaartjes naar Nazca (12 uur lang, met een volgens mama Patricia een hele foute busmaatschappij). De ´s avonds zijn we naar een dansvoorstelling geweest waar ze lokale Peruaanse dansen lieten zien. Dit zag er mooi uit met traditionele kostuums enzo... Alleen aan het eind werd het een beetje saai, want de militaire dans duurde erg lang.

De dag erna hebben we een tour gedaan met een apart autootje, die erg aangeraden werd door Patricia. We reden door kleine dorpjes en hebben twee mooie kerkjes bezocht en mooie uitzichtpunten. Ook was er een blauwe lagune waar we met een waterfiets in de vorm van een zwaan het water op zijn geweest. Was wel leuk, maar het sturen ging wel erg zwaar. Daarna hebben ze ons naar Tipon gebracht waar we cavia (Cuy) gegeten hebben. Foto´s komen later op internet. Je krijgt echt een hele cavia met alles erop en eraan. Na een tijdje kwam de man van het restaurant naar ons toe, of we hem in stukjes wilden? Zonder hoofd etc. zag hij er een stuk lekkerder uit, maar echt lekker vond ik het niet. Steven vond het wel lekker en heeft een deel van de cavia opgegeten. Daarna gingen we naar de ruines van Tipon. Deze waren de mooiste die ik tot nu toe gezien had met mooi terassen en een inventief irrigatiesysteem. De terugweg moesten we helemaal lopen, want er waren geen taxi´s meer. Daarna een lokale bus naar Cusco genomen waarin we in het begin moesten staan.

Zondagochtend zijn we naar Saqsaaywaman geweest waar we nog meer inca-ruines bekeken hebben. Na opgepropt in een busje erheen gereden te zijn. Er lagen echt enorme stenen, waar ze die gebouwen mee gebouwt hebben. ´s middags ging steven naar een voetbalwedstrijd (zie zijn eigen site) en ik ben de stad in geweest heb de kerk bezocht en een pleintje waar veel schilders moesten zijn, die er niet waren.

Maandag zijn we naar de heilige vallei gegaan. Hier kun je later meeer over lezen.

Liefs,
Nynke

• 19 Augustus 2008 - 22:43

Steven:

Het was leuk om weer terug te zijn bij mijn gastfamilie in Cusco.
    Het stadje Ollantaytambo vind ik echt super mooi! Gelukkig gaan we daar nog even terug als we met de trein en lokale busjes terug naar Cusco gaan. Ook de wandeling lnçangs de zoutbassins vond ik erg leuk, want in een dorpje hebben we gevoetbald met kinderen. Super leuk!
    Binnekort schrijf ik een verslag van de wedstrijd van Cienciano op mijn eigen site. Maar nu eerst naar Machu Pichu!

• 20 Augustus 2008 - 19:49

Sandra:

uitgebreide verslag Nynke, hardstikke leuk, jammer dat het er bijna opzit he! maar alle interessante belevenissen worden een mooie herinnering voor altijd.
    veel liefs sandra

• 20 Augustus 2008 - 19:51

Sandra:

richard is in gouda, wel gezellie. ik kijk uit naar je verslag om jouw verhaal te lezen. kus mam

• 23 Augustus 2008 - 12:38

Cvtje:

hoi steven en nynke,

ik ben afgelopen weekend in nieuweschans [bronbad] geweest, heerlijk. in oktober ga ik nog een week naar portugal of ?

have fun, cees

• 24 Augustus 2008 - 19:44

Heit:

Leuk omschreven reisverslag weer nynke het gaat je prima af, goh wat zien jullie toch veel. Maar ja, over 10 uren ga je alweer het vliegtuig in op naar het vlakke holland. Nog veel plezier daar en een goede reis terug. Steven moest natuurlijk weer es een voetbalwedstrijd bezoeken, hij kan er niet zonder.

• 24 Augustus 2008 - 19:45

Heit:

• 25 Augustus 2008 - 08:58

Chantal:

Hey Nynke en Steven,

Erg leuk om je mooie verslag weer te lezen, Nynke! Het klinkt echt allemaal heel speciaal en mooi! Die cavia zou ik ook echt niet opgegeten hebben, denk ik... Helemaal niet als je weet wat het is terwijl je het ziet liggen :-(!
    Intussen ben je al (bijna?) onderweg naar huis. Ik zie ernaar uit om je weer te zien en alle bijzondere verhalen live van je te horen!
    -xxx- ikke