Langzaam naar het noorden van Sulawesi - Reisverslag uit Ampana, Indonesië van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Langzaam naar het noorden van Sulawesi - Reisverslag uit Ampana, Indonesië van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Langzaam naar het noorden van Sulawesi

Door: Steven

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

11 September 2011 | Indonesië, Ampana

Hallo Mister!
Dat horen we dagelijks vele malen van kinderen en volwassenen.
We zijn vanmorgen vanuit Tentena in een taxi met 4 Fransen en Auke naar Ampana gereden. Er is hier niet veel te beleven, maar morgen nemen we de boot naar Togean, een eilandengroep in een grote baai van Sulawesi.
Maar eerst de rit van Rantepao naar Tentena. Dit was de meest dramatische rit ooit, erger dan in Zuid-Amerika of Afrika. Het begon al in Rantepao zelf na 1 bocht en 350 meter. Daar stonden ook passagiers die gisteren een kaartje gekocht hadden. Na een tijd wachten en 2 a 3 km verder hebben we een pitstop geaakt van een uur om banden te wisselen en lucht bij te pompen. De eerste uren zouden we nog vaak stoppen, mede voor discussies over wie welke stoel gereserveerd had. Om 12 uur hadden we een leuke lunchstop, van 16-17 uur een lekke band te repareren en van 22 tot 23 uur een stop voor avond(nacht)eten. Om een uur of 1 kwamen we dan eindelijk helemaal gesloopt aan in Tentena. Toen we daar uitstapten op een rotonde was daar helemaal niemand, behalve 2 dronken gasten. Na een paar meter lopen kwam er een auto langs. De aardige man heeft ons bij een hotel afgezet. Gelukkig deed men nog open en konden we snel slapen.
De volgende ochtend ontmoetten we Auke, Larsen Ester. Zij hadden via via gehoord dat wij onderweg waren en een 3 daagse toer naar de Bada vallei en Lore Lindu Natioal Park geregeld. Als we wilden konden we nog mee. Dat klonk wel goed en een aantal uren later zaten we in een jeep op weg naar de Bada vallei.
Onderweg kregen we lunch (rijst uiteraard). In Bomba zijn we naar de eerste megaliet steen gelopen. Dit zijn grote steenen waar men menselijke figuren van gemaakt heeft. Waarom en wanneer is niet duidelijk, maar wel interesssant om te bekijken.
De volgende ochtend (vrijdag) zijn we naar een andere megaliet gelopen, voordat we aan de wandeltocht door de bergen van Lore Lindu NP begonnen. Dit ging redelijk stijl om hoog het regenwoud in. Ook lipen we vaak langs afgronden, maar we zijn er zonder kreelschreuren uit gekomen. Na een aantal uur ploeteren en de nodige pauzes kwamen we op het panorma punt met uitzicht over de bergen en de Bada vallei met rijstvelden. Erg mooi!
Na nog een uur klimmen kwamen we bij ons kamp. Nou ja, een afdakje met daaronder een vloer van bamboe hout waarop we konden slapen. We hebben er lekker geouwehoerd in het Nederlands en lekker gegeten. s Nachts bleek niemand echt geslapen te hebben, maar dat mocht de pret niet drukken. Zaterdag moesten we via een andere nog steilere route naar benden lopen en soms noodgedwongen glijden. Dit was zwaar, maar noodzakelijk. Na de lunch in het dorp zijn we nog naar de grootste megaliet gereden. EN vervolgens terug naar Tentena.
Daar aangekomen moesten we in het hotel komen eten, want de kleindochter van de eigenaars werd 2 jaar. Daar zaten we met alle gasten en familie lekker te eten. Het gebak was wel vreemd met zoet en kaas erop. Het waren echt 3 topdagen!
Inmiddels zijn we dus in Ampana op weg naar een paradijselijke eiland waar je prachtig kunt snorkelen. We zullen het zien. Als het bevalt, zullen we er ewel een tijdje blijven. En dan op weg naar Manado gaan om via Singapore weer naar huis te vliegen.
Ciao, Steven

PS Er staan weer een aantal fotos op onze site:

nynkestevenopreis.mijnalbums.nl

• 11 September 2011 - 20:45

Sandra:

hoi lieverds,
    zo'n klim langs afgronden lijkt mij doodeng zeg, stoer hoor!!! En wat een busrit zeg, klinkt inderdaad als Afrika. Nu op naar het paradijselijke eiland, heel veel plezier met alle prachts onder water. Liefs mam

• 11 September 2011 - 21:01

Marcel:

als jullie het als ervaren "wereldreizigers" een dramatische bustocht vonden moet het wel heel zwaar en belastend zijn geweest. Aan de andere kant volgt dan na dit " zuur " weer het zoet van een mooie jeeptocht. Zeg maar Ying/Yang. Blijf vooral genieten en ons mee laten genieten via dit weblog.
    Marcel

• 12 September 2011 - 04:22

Esther En Lars:

Hello Mister!
    Goed om te horen dat jullie goed aangekomen zijn in Ampana... hebben jullie nog de groeten gedaan aan de man die daar onder ons bed lag?
    Het was erg gezellig in Lore Lindu (rrraaaaaaaaaaaaarrrr)! Enjoy de rest van jullie trip!

(Steven, we hadden je bijna niet herkent met lang haar ;)! )

• 15 September 2011 - 05:54

Cees:

Ajax - Lyon 0-0 was spannende wedstrijd met kansen voor allebei.

Nog veel plezier!

• 16 September 2011 - 10:28

Hier Is OMA:

Met spanning heb ik zitten lezen
    ogelooflijk wat er allemaal is te zien en te beleven.
    Nog een fijne reis verder en veel liefs
    OMA

• 18 September 2011 - 12:28

Heit En Vrouke:

Prachtig, jullie avontuurlijke verhalen te lezen. Jullie zijn al volop aan het snorkelen geweest. Voorzichtig aan en nog paar een dagen te gaan. Geniet ervan.