Up en downs in Australia - Reisverslag uit Mount Beauty, Australië van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Up en downs in Australia - Reisverslag uit Mount Beauty, Australië van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Up en downs in Australia

Door: Steven

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

14 Maart 2014 | Australië, Mount Beauty

Nadat Nynke op 25 feb het vorige reisverslag geplaatst had, zijn we doorgereden naar de Coromandel Peninsula. Eigenlijk zouden we bij tijds bij Cathedral Cove willen zijn, maar onderweg kwamen we een prachtig verlaten strandje tegen waar we heerlijk door de golven gelopen en gerend hebben. Bij Cathedral Cove aangekomen was het er erg druk op de parkeerplaats. Ook was het nog 45 minuten lopen naar de baai. We zijn dus maar op zoek gegaan naar een camping in de buurt, om de volgende ochtend vroeg aan de wandeling naar Cathedral Cove te beginnen. De campings hier in Coromandel zijn heel erg duur. Het grappige was dat de duurtste camping van onze trip ook de meest tegenvallende was. Het strand was gelukkig dichtbij zodat ik nog even heerlijk heb kunnen zwemmen.
De volgende ochtend was het nog redelijk koel voor de mooie wandeling naar Cathedral Cove. Het was er al erg druk en een foto maken van de in zandsteen uitgesleten rots zonder toeristen was onmogelijk. Gelukkig hadden we op het zuidereiland al een mooiere boog gezien en daar was niemand! Toen we weer in ons busje zaten zijn we via een gravelroad naar grote Kauri bomen gereden. De meeste van deze bomen zijn gepakt, maar gelukkig staan er nog een paar. De boom die wij bezochten was ongeveer 1200 jaar oud. Toen waren er nog geen mensen in NZL! Later zijn we doorgereden naar een vallei waar we op een DOC camping geslapen hebben.
De volgende dag hebben we nog een aantal wandelingen gemaakt in de Coromandel en zijn daarna doorgerenden richtig Auckland. Ergens langs de weg hebben we nog een nachtje freedom camping gedaan op een stuk gras van een bootclub. De volgend eochtend hebben we rustig al onze spullen ingepakt, het laatste eten opgegeten en zijn we naar Auckland gereden om onze geweldige van in te leveren.
Na 6.202 km, 52 nachten in ons busje (waarvan 24 nachten op een DOC-camping) en 1 nacht op een cruiseschip en ontelbaren prachtige wandelingen door de natuur zat onze camping trip in Nieuw Zeeland er helaas op. Gelukkig wachtte ons weer een nieuw avontuur in Australia! Vrijdag avond 28 feb vlogen we met het grootste vliegtuig ter wereld de Airbus A380 terug naar Sydney. Netals op de heenweg was de vlucht met Emirates niet echt goed. We hadden een mooi beeldscherm met entertainment, maar als je dan alweer ruim 1,5 uur moet wachten op een eerste drankje en hapje dan ben je wat mij betreft een slechte maatschappij. In Sydney verliep alles erg snel en na 10 minuten met de trein stapten we in het centrum uit en was het een paar minuten lopen naar ons hostel.
Zaterdag hebben we lekker gerelaxt. Het was erg druk in Sydney dit weekend omdat het jaarlijkse Mardi Gras (Gay Parade) vanavond zou plaatsvinden. Wij hoorden dit pas bij het ontbijt. Later die avond zijn we naar de optocht gaan kijken. Het was interessant om dit een keer gezien te hebben. En elke keer als we in Sydney zijn hebben we regen en vuurwerk (netals met kerst en de jaarwisseling). De rest van de nacht is het erg onrustig geweest in het hostel. Er sliepen meer mensen dan dat er bedden waren. Ook was het duidelijk dat het een homo-event was, want in een van de bedden lagen 2 jongens te pitten toen ik wakker werd. s Middags hebben we een wandeling gemaakt door Darling Harbour.
Zondagochtend zijn we naar de Botanical Garden gelopen waar we een gratis rondleiding door de tuin kregen. Na 2,5 uur Australische historie (het begin van de kolonie was hier in de tuin) en uitleg over bomen en planten waren we erg moe en hebben we siesta gehouden. s Avonds hebben we bij Richard & Lisa erg lekker gegeten. Het was ook een leuke verrassing dat ik opeens oma aan de telefoon kreeg. Erg leuk!

Maandag zouden we de huurauto gaan ophalen. Voordat we dat deden hebben we een wandeling gemaakt door Domain park en zijn we even in de NSW Artgallery gaan kijken. Toen we s middags de Spaceship huurauto kregen, bleek dit een best afgeragd ding te zijn. In Nieuw Zeeland hebben we deze campingauto's vaak zien rijden, maar onze Australische versie ziet er een stuk minder goed uit.
Het was inmiddels erg druk op de wegen in Sydney en het duurde dan ook even voordat we de stad uit waren (zuidwaards). De eerste nacht hebben we op een RestArea langs de snelweg geslapen. Er stonden meer backpackers met busjes of campers. Helaas was de volgende ochtend de accu al leeg en konden we de Australisch ANWB bellen. Geluk bij een ongeluk was de man er in 5 muniten. Een uur later hadden een nieuwe accu en konden we weer op weg. Onze shapeship heeft de naam Crazy Keith, maar wij vinden het meer een "Shitty Keith". Dinsdag bleek de solar shower kapot (min of meer een zak met water die je een aantal uur in de zon legt waardoor het water opwarmt en je kunt douchen) en vrijdag zakte ik door een campingstoel die we niet eens zo vaak gebruikt hadden. We zijn verder naar het zuiden gereden en uiteindelijk op een camping in Murramarang National Park overnacht. De camping lag aan een strand waar een grote groep kangaroos leeft. Het was erg leuk om deze "grote konijnen" steeds weer te zien rondspringen. Ook hebben we veel soorten vogels waaronder de kokaburra gezien en een varaan die net zo lang was als ik was.

Woensdag 5 maart hebben we eerst een wandeling gemaakt door het national park en zijn daarna van de kust naar het binnenland gereden. Op een kleine camping aan een riviertje hebben we overnacht. Aan de achterkant van onze auto kunnen we een soort van tent aan de achterklep bevestigen. Ook kunnen we een plaat uitschuiven waardoor we meer ruimte hebben om te slapen. Deze nacht was er opeens onweer, harde regen en hagel. De tent bleek niet helemaal waterdicht te zijn, waardoor we een hele tijd met de matrassen op schoot rechtop hebben zitten wachten op droog weer.

De volgende ochtend zijn we naar Canberra gereden. Het was een saaie hoofdstad met veel overheidsgebouwen, maar het was interessant om de Australische vlag boven het parlement op Capital Hill te zien wapperen. Die middag zijn we doorgereden naar Mount Kosciuszko National Park. Omdat ik me niet zo lekker voelde hebben we op de eerste camping in het park overnacht. Toen we daar aankwamen sprongen er veel kangaroos voor onze auto weg. En ook toen Nynke s nachts naar de wc ging zag ze van heel dichtbij een tweetal kangaroos rechtop staan. Erg groot!

Vrijdagochtend zijn we een stukje verder het park ingereden. Het was mooi, maar omdat ik me echt niet lekker voelde zijn we naar een serviced camping in Talbingo gegaan. Dit dorpje ligt middenin het park waardoor ook hier kangaroos over de camping springen. De rest van de dag heb ik in de schaduw gelegen en geprobeerd zo veel mogelijk te eten en drinken, maar dat wilde niet echt lukken. s Avonds ben ik flauw gevallen en is Nynke naar de receptie gelopen. De ambulance werd gebeld, maar doordat die leuke kangarooos over de weg sprongen duurde het nog ruim 45 minuten voordat ze er waren. Ik lag al die tijd op het gras voor de campingkeuken met allemaal mensen om mij heen. Het echtpaar van de camping was echt heel erg aardig voor Nynke. Nynke was nog aan het koken en kreeg het eten wat zij nog over hadden. Ook hebben ze alles opgeruimd wat wij hadden achtergelaten. In de ambulance bleek in een bloedsuikerniveau van 1,5 te hebben. Erg laag. Normaal zijn mensen dan niet meer aanspreekbaar. Ook kreeg ik een infuus omdat ik uitgedroogd zou zijn.

Vervolgens heb ik tot zondagmiddag (2 nachten) in het ziekenhuis van Tumut gelegen. Het ging beetje bij beetje beter. Nynke is zaterdag (na een slapeloze nacht in het ziekenhuis) door de eigenaresse van de camping opgehaald. Dat was erg aardig, want de camping lag ruim een half uur rijden verderop. Op de camping werd Nynke meteen door andere campeerders uitgenodigd voor de BBQ. De mensen zijn zo aardig hier. Daar hebben we erg veel geluk mee! Zondag hebben ze mij ook uit het ziekehuis opgehaald. Erg aardig en we mochten nieteens voor de benzine betalen!

Op maandagochtend hebben we lekker buiten gezeten, maar rond het middaguur werd het me toch wel een beetje te heet. We hebben voor 2 nachten een stacarravan met airco gehuurd. Hierdoor kon ik goed uitrusten en een beetje tv kijken tegen de verveling.

Woensdagochtend hebben we Talbingo Tourist Park met gemengde gevoelens verlaten, maar het was goed om rustig verder te reizen. Het was bewolkt en fris hier in de bergen. We hebben af en toe een korte stop gemaakt, waaronder in het hoogst gelegen dorp in Australia. Die avond hebben we overnacht op een picknick area aan een riviertje in de staat Victoria.

Donderdag zijn we eerst naar het historische stadje Beechworth gereden. In de 19de eeuw was dit een soort van wild westen met rovers die paarden en goud stalen. Erg leuk om even doorheen te wandelen. s Middags zijn we rustig doorgereden door een mooie kloof en hebbenw e nog een korte wandeling door de bush gemaakt (ik ben nogsteeds snel moe). Ook hebben we er een tijd over gedaan om een gratis camping te vinden. Op een bepaalde weg moesten we tegenover een huis afslaan een klein weggetje op. Het heeft even geduurt voordat we de juiste afslag gevonden hadden.

De komende dagen gaan we richtng Melbourne. Daar willen we na het weekend aankomen, want nu is de Formule 1 daar neergestreken: veel te druk voor ons!

Greeting from Australia!

Nynke & Steven

• 14 Maart 2014 - 01:47

Richard:

Misschien even laten onderzoeken waarom je zomaar flauw valt, Steven? Gelukkig waren mijn mede-Aussies behulpzaam. Zo zijn we.

Ik hoop dat je inmiddels weer in orde bent? Doe het voorzichtig aan, mate!
    Jammer dat de van niet geweldig blijkt te zijn. Misschien toch beter die andere, iets duurdere, verhuurmaatschappij die ik had aangeraden gekozen? Soms is goedkoop duurkoop zegt het aloude spreekwoord haha..

Maar leuk dat jullie toch genieten en zoveel wildlife hebben gezien. En ja, sommige kangaroe soorten zijn erg groot en er valt niet mee te spotten.

Hou je taai mate..

• 16 Maart 2014 - 17:09

Oma:

Het doe mij denken aan yarawonga waar OPA EN IK zijn getrouwd ook dat meer leek er op .
    Jammer dat je je niet zoo goed voelde hopelijk gaat het weer beter met .let goed op jullie zelf he !!!!!!!!!!!!
    Ik vind het reuze om steeds mee te genieten van de reis.
    Nog heel veel plezier en tot de volgende keer LIEFS OMA

• 17 Maart 2014 - 07:01

Dirk En Bianca:

Steven, als jij niet kan eten, dan is er echt iets mis! Hopelijk voel je je nu weeral wat beter.
    Veel succes nog met 'shitty Keith'! Misschien nemen jullie de volgende keer de fiets wel...

Groetjes uit België,
    Dirk en Bianca

• 28 Maart 2014 - 15:59

Petra Verhaar:

Hoi Steven, sorry voor de late reactie, maar nu lees ik dat je flauw bent gevallen, was je vergeten om met je benen op een doos te gaan liggen en met je hoofd in een emmer ;-). Ik hoop dat het nu weer wat beter met je gaat en wens je nog een hele fijn tijd samen met Nynke in Australië toe. Groetjes Petra (ps. Als je weer in Nederland terug ben, kom je toch wel snel ff gezellig langs op vrijdagmiddag, die is nu zo saai.)