Nog lang niet klaar met Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Paeroa, Nieuw Zeeland van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Nog lang niet klaar met Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Paeroa, Nieuw Zeeland van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Nog lang niet klaar met Nieuw Zeeland!

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

25 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Paeroa

Hoi Allemaal!

Zo, alweer een nieuw reisverslag! Dit zal vast het laatste reisverslag in Nieuw Zeeland zijn. Want binnen een week vliegen we alweer naar Sydney.

Nadat ik het vorige reisverslag geplaatst had, zijn we doorgereden naar het vulkanische hart van Nieuw Zeeland. We hebben borrelende modderpoelen gezien. En op een andere plek plekken kon je niks zien, maar je hoorde wel de aarde koken! Ook zijn er meertjes met daarin heel heet water, de stoom kwam ervan af! 's Middags stonden we op een mooie camping midden in de natuur. Dat was te merken, want tijdens het avondeten ging er een uiltje voor onze tafel zitten! Later op de avond na het tandenpoetsen zagen we een possum rond ons busje lopen. Best grote dieren, die possums. We stonden daar een beetje met onze zaklampen op hem te schijnen van een paar meter afstand, hopend dat hij gauw wegging, zodat we het busje in konden. Dat was even spannend, want hij was totaal niet bang voor ons!

De volgende ochtend zijn we naar een kloof gelopen die vlakbij de camping lag. Het was een mooie wandeling, met erg mooie dikke bomen. In de kloof aangekomen wisten we niet zo goed of dat nou het einde van de wandeling was of dat we gewoon terug moesten gaan. Uiteindelijk zijn we terug gelopen over een grote boom die over het riviertje lag. Erg gaaf! En Steven had ook nog es zo goed genavigeerd, dat we weer op het pad uitkwamen. We waren na de wandeling wel toe aan wat opfrissing, dus we hebben ons even gewassen in het koude riviertje.

Gelukkig konden we ook weer warm worden, want we gingen naar de 'hot springs'. Het was een plek waar het kokend hete water uitkwam in de rivier, zodat je er lekker kon baderen. Onderweg vonden we een camping, waar we lekker gratis konden kamperen. Dat vonden meer mensen, waardoor het 's nachts heel lawaaierig was met allemaal jonge Duitsers, die een andere vakantie-planning hadden dan wij.

's Ochtends zijn we dus vroeg weg gegaan, op weg naar de 'Huka watervallen'. Nou hebben we al heel veel watervallen gezien op deze reis, maar dit was echt heel indrukwekkend! Er stromen daar honderden, misschien wel duizenden liters water per seconden tussen twee rotswanden door. Zelfs de paling kon daardoor niet stroomopwaarts zwemmen! Daarna nog even opwarmen in de hot pools en onderweg naar Rotorua. Onderweg kwamen we nog langs een paar hot pools en andere tekenen van vulkanische activiteit. We sliepen op een camping aan een meertje. Er stond daar vermeld dat een beveiligingsbedrijf de 'camp fees' kwam ophalen. Wij dus braaf betaald, kwam er een oud mannetje een rondje over de camping doen. Het werkt dus wel, maar wij hadden zo'n beveiliger wat angstwekkender ingebeeld.

We hadden nog niet zoveel meegekregen van de Maori cultuur, maar we gingen vorige week naar een Maori-park. We hebben eerst een show gezien en dat was heel indrukwekkend. Wij als toeristen hadden een opperhoofd en werden voorgesteld aan de Maori stam. Er kwamen krijgers in de aanval vanuit een gebouwtje naar buiten gerend, waarna ons opperhoofd een blaadje van de grond moest oppakken ten teken dat hij in vrede kwam. Tijdens de show mocht ik een dans oefenen met nog wat mensen en Steven heeft les gehad in het uitvoeren van de Haka, een oorlogsdans. Ook hebben we de kiwi nog eens bekeken en was er een geiser die regelmatig afging. Ze maakten daar ook heel mooi houtsnijwerk en ze waren ook aan het weven. Heel mooi, om te zien, allemaal. We sloten af met een echt Hokey Pokey ijsje en op naar een nieuwe camping.

Op onze camping was voor de verandering een douche en dat was erg prettig! Er waren ook veel Kekepu vogels die een soort terretoriale strijd aan het uitvechten waren. Dat was echt heel grappig om te zien! De volgende ochtend kwamen we erachter dat de kabel van onze koelkast het niet meer deed. Nadat Steven de buren gevraagd had of ze konden helpen, kregen we adressen waar we een nieuwe kabel konden halen. Een meneer heeft ook nog heel lief geprobeerd om de kabel te fixen, maar dat mocht niet baten. Wij dus met ons briefje naar Whakatane om een nieuwe kabel te halen. We zijn echt bij elke auto/electronica zaak van het stadje geweest en uiteindelijk is het gelukt! Het had jammer genoeg wel heel veel tijd gekost en we waren het ook wel zat, dus op naar een camping!

Nadat we door een hele mooie omgeving reden, arriveerden we via een hele stijle weg op de camping. Daar waren nog wat andere mensen met een busje die een kampvuur maakten met echte Nederlandse spekken. Een van de kinderen was half Nederlands en haar vader stuurde regelmatig wat Nederlandse spullen op. Het werd algauw heel gezellig en Steven ging met de mannen hout halen. Ze kwamen echt terug met hele bomen! 's Avonds gingen ze paling vangen en wij gingen ook gezellig mee. De man had algauw met zijn blote handen een paling gevangen, maar die was te klein. Steven had ook een kleintje gevangen. Maar na een tijdje werd er eentje gevangen die wel groot genoeg was. Echt heel gaaf om met alleen een haakje, een stokje en wat visdraad vis te gaan vangen. De vis werd vervolgens gerookt boven Manuka-bladeren. En was echt heel lekker! Ik ben normaal niet zo van de paling, maar dit was echt heel lekker!
Onze buren waren sowieso niet zo bang van alle wildlife. Het meisje bleek op haar vijfde al eens op possum-jacht geweest te zijn. Hoe ze dat vertelde... lalalala en dan sla je de possum op zijn hoofd met een hamer... Dat is hier dus heel normaal.

Die avond begon het met regenen en ook de volgende dag regende het nog steeds. Toch werd er een kampvuur gemaakt, met wat hulp van een andere buurman die een heuse gasbrander mee had. Opnieuw werd er hout gezocht en dit keer leek het alsof er geen bos meer over was gebleven. Het was het beste hout, Manuka en het was al dood. Dus het maakte niet uit. Tussen de middag hebben we soep gegeten. Het recept:
1. Maak een pastagerecht met tomatensaus.
2. Doe de restjes saus en pasta in een pan en zet ze buiten op tafel.
3. Laat het lekker een nachtje in de regen staan.
4. De volgende dag opwarmen en klaar is de soep! (Echt heel erg lekker!)

Regenwater is zo slecht nog niet blijkt...

's Avonds weer een poging gedaan om paling te vangen, maar dit keer wilden ze niet bijten. Helemaal nat geregend hebben we nog even bij het kampvuur gestaan. En daarna lekker in ons busje slapen!

De hele nacht had het ook nog geregend, dus onze nieuwe vrienden waren waarschijnlijk weg geregend en vroeg vertrokken. Het was inmiddels wel droog. Maar ook wij zijn gauw vertrokken. Toen we het dal uitkwamen scheen de zon lekker en later hoorden we dat het aan de kust maar een beetje geregend had. Mooi weer dus voor een strandwandeling en lekker even relaxen.

Gister hebben we een aardig stuk gereden en uitgekomen op een camping. Het is hier echt heel druk op de wegen en dat is nog steeds wennen!
's Avonds nog een avondwandelingtje en daarna gauw slapen.

Vandaag hebben we langs de kust gereden. En ineens zagen we een plek waar je mooi kon wandelen. Het was echt een mooie plek waar we gewandeld hebben, de natuur was natuurlijk prachtig, maar er was ook een oude goudmijn. Het was heel gaaf om daar doorheen te lopen en je een beetje een mijnwerker te voelen. Er was nog veel te zien van de bruggen, paden en wegen die ze toen hebben aangelegd. De mijnen waren middenin een diepe kloof, dus dat moeten best harde werkomstandigheden geweest zijn! Nu heeft de natuur de mijnen grotendeels overgenomen, maar als je goed kijkt zie je nog veel sporen uit de geschiedenis.

Aanstaande vrijdag moeten we alweer ons busje inleveren, na een veel te korte reis door Nieuw Zeeland. We komen hier zeker nog eens terug, maar dan wat langer! Een paar dagen later gaan we een spaceship ophalen in Sydney. Die auto's zien we hier in Nieuw Zeeland ook veel rijden. Hoelang we in Australie gaan reizen weten we nog niet. Alle plannen zijn verandert en dan hebben we eindelijk geen vluchten of deadlines meer. Waardoor we echt zonder plan reizen. Er is natuurlijk wel een plan, maar dat plan kan elke dag gewijzigd worden.

Tot het volgende reisverslag!

Liefs,
Steven en Nynke

P.S. Er staan nieuwe foto's online op:
www.nynkestevenopreis.mijnalbums.nl
En jammer genoeg kunnen de letters op deze site echt niet groter.

• 25 Februari 2014 - 01:05

Richard:

Mooi verslag, Nynke. Tot zondagmiddag!
    Liefs,
    Richard & Lisa

• 25 Februari 2014 - 13:40

Cees:

beste globetrotters,

weer een verslag van grote klasse, voel net of ik met jullie op reis bent.

vast een goede reis naar Sydney gewenst.

hier alles oke, wel spannend met aanstaande verhuizing etc.

groet van mij....

• 25 Februari 2014 - 20:27

Hendrike:

Mooi hoor, wat een belevenis.
    Geniet ervan.

Gr. Hendrike

• 26 Februari 2014 - 11:36

Marja:

Leuk hoor om al jullie verslagen te reizen. Geniet nog even in Nieuw Zeeland en voor straks veel plezier in Sydney.

• 28 Februari 2014 - 22:39

OMA:

hoi luidjes
    de ervaring met apossum heb ik ook gehad maar hij had in onze eten keuken gepakt en zat op de aanrecht lekker te eten ik heb een sinaasappel naar hem gegooid ik was alleen thuis en had nog nooit zo,n beest gezien en vond het eng groetjes OM