Achter de tralies in Christchurch New Zealand - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu Achter de tralies in Christchurch New Zealand - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Achter de tralies in Christchurch New Zealand

Door: Steven

Blijf op de hoogte en volg Nynke & Steven

05 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Op maandag 23 december 2013 zijn we vroeg opgestaan op de bus naar de luchthaven van Kuala Lumpur te gaan. Het verkeer zat op de vroege ochtend erg mee, maar het duurde nog steeds een uur voordat we er waren. In het vliegtuig van Air Asia hadden we mooie stoelen. Achterin zijn de vliegtuigen wat smaller en passen er maar 2 stoelen naast elkaar. Daar zaten we samen ruim 8 uur. Op een gegeven moment kon ik de Outback zien. Eindelijk zag ik dan Australia! De vlucht ging goed en we landden mooi op tijd in Sydney. Bij de douane ging alles vlug. Nynke heeft een mooie stempel van Australia in haar paspoort gekregen. Als Aussie kreeg ik die natuurlijk niet. Onze bagage hebben we niet over hoop hoeven halen: scannen was genoeg. Ome Richard heeft ons opgepikt van de luchthaven. We zijn naar zijn huis gegaan waar Lisa broodjes voor ons heeft gemaakt.
De volgende ochtend hebben we eerst wat boodschappen gedaan en zijn daarna met de bus naar het centrum van Sydney gegaan. Eerst hebben we bij Circular Quay naar de veerboten en Sydney Harbour Bridge gekeken waarna we zijn doorgelopen naar de Opera House. Iets verderop hebben we een broodje gegeten in de Royal Botanical Garden en een paar uur rondgewandeld. Daarna zijn we nog even naar de fontein in Hyde Park geweest. 's Avonds hebben we op tv Christmas Carols live vanuit Melbourne gekeken met daarbij door Lisa gemaakte lekkernijen.
Na een ontbijtje op Kerstochtend belde oma op vanuit Gouda (erg leuk om u even op "Kerstavond" te spreken!). Ook hebben we de cadeautjes die onder de kerstboom lagen uitgepakt (Thank you Santa!!!). Daarna hebben Nynke en ik een leuke wandeling door de buurt gemaakt. Het was bewolkt weer en het voelde een fris aan; 23 graden is voor ons inmiddels een beetje koud. Toen we terugkwamen, konden we al snel aan de Kerstlunch beginnen. In Australia is dit de meest uitgebreide maaltijd van de feestdagen. Lisa had verschillende soorten vlees (ham, lam en kalkoen) bereidt met groentes en een traditioneel toetje. Erg lekker en gezellig. Al met al een geslaagde Aussie Christmas!
Op Boxing Day (2de Kerstdag) heeft Richard ons meegenomen naar een strandje in de haven van Sydney. Daar hebben we een broodje gegeten en gekeken naar de boten die klaar waren voor de start van de Sydney-Hobart race. Vervolgens zijn we doorgereden naar het huis dat opa (en oma) zelf gebouwd hebben aan de Avoca Road. Na vele verhalen was het leuk om hier even te zijn. Het huis stond er mooi bij. We hebben een klein stukje rondgelopen. Ook langs het kreekje waar mn moeder vroeger speelde (Oma, de busstop is inmiddels een stukje verderop en niet meer pal voor de deur).
Daarna zijn we doorgereden naar de Blue Mountains. Het was een mooie rit. In Leura hebben we met zn drieen nog iets gedronken in een leuk tentje. Vervolgens heeft Richard ons afgezet bij ons hostel in Katoomba. Het was leuk om weer in een echt hostel te zijn en lekker te kunnen koken. Na alle rijst en noodles in Azie was de keuze voor pasta erg makkelijk!
De tweede dag in Katoomba hebben we het rustig aan gedaan: uitslapen, kleding wassen, internetten en 's middags een wandeling langs de kliffen van de Blue Mountains gemaakt. We wisten dat het een mooi gebied is, maar als je het dan ook echt ziet is het nog steeds een wow-moment. We hebben een wat rustiger pad opgezocht (het is nu hoogseizoen in Australia). De uitzichten waren overal prachtig. We zagen nog wat vogels vliegen en lopen, waaronder de Lyre Bird. Kortom weer een mooie dag!
Zaterdagochtend zouden we vroeg gaan wandelen, maar uiteindelijk werd dat aan het einde van de ochtend. In de buurt van Leura Falls zijn we via een trap naar beneden gelopen. Een uur lang volgden we een stroompje met af en toe een waterval. Toen we "beneden" waren liepen we over paden door bossen vol met varens, palmen, eucalyptus bomen, hagedissen en papegaaien. Ook heeft Nynke de staart van een brown snake gezien die vlak naast mij wegschoot. Ik had al wel wat gehoord, niet gekeken, maar snel doorgelopen. Gelukkig vertelde Nynke het pas toen we via de Giant Straircase weer "boven" waren gekomen. Toen zijn we nog even door de enorme drukte heen naar de Three Sisters gaan kijken. Toen ik mijn broekspijpen naar boven deed (het was warm), zag ik op mijn beide knieën een bloedzuiger zitten. Die hebben we er maar snel afgehaald en even gekeken of er niet meer via onze benen naar boven gekropen waren.
Zondag 29 december kreeg ik na het ontbijt een gebakje van Nynke. Het was namelijk mijn 31ste verjaardag. De dag ervoor was ik nog 30. Dat is negenentwintig + 1. Twintig, dat klinkt nog zo jong. Maar eenendertig voelt al heel oud! Kortom: ik heb het niet gevierd, maar ondergaan. Vervolgens hebben we de trein naar Sydney genomen. Het laatste stuk ging per bus over de Sydney Harbour Bridge met uitzicht op de haven met cruiseschepen en the Opera House. Echt super! Daarna zijn we per trein naar het zuiden gegaan: langs bossen en over kliffen met uitzicht op de oceaan reden we naar Wollongong. Het hostel was een apart geval. Allereerst werden we heel vriendelijk en gezellig ontvangen door het Hippy echtpaar die het hostel runde. Daarna kregen we een kamer waarvan de vloer bezaaid lag met spullen, waardoor onze bagage eigenlijk niet echt een plek had. En er bleken allemaal vage gasten te verblijven. De eerste avond hebben we met 2 Nederlanders zitten praten en de kat een beetje uit de boom gekeken. Onze kamer was buiten grenzend aan het terras. Het werd een rumoerige nacht. Nynke is s nachts nog wakker geworden door pratende mensen. Later bleek een vreemde meid via de muur haar stapelbed te zijn uitgekropen. Ze zag demonen en is daarom midden in de nacht vertrokken uit het hostel. Overdag vond ik haar ook al zo raar.
De volgende dag zijn we van kamer gewisseld. Binnen in het huis kregen we in een 4 persoons dorm een tweepersoonbed. Die dag hebben we 2 keer langs het strand gewandeld. Het zand, de oceaan en de lucht hadden prachtige kleuren. Er stond redelijk wat wind, waardoor de surfdudes lekker konden surfen. Het water was nog wel koud. Ook hebben we in de Balinese tuin op grote banken lekker gerelaxt. 's Avonds zijn we aan de praat geraakt met verschillende 'bewoners' uit het hostel. Sommigen wonen al 2 of 3 jaar in een dorm en hebben een uitkering of zijn gescheiden. Nu begrepen we ook de aparte sfeer die er heerst.
Op 31 december vertrok iedereen naar Sydney. Ook wij hebben de trein naar de stad genomen. Toen we daar aankwamen waren verschillende gebieden al zo druk dat de politie deze had afgesloten. We zijn doorgelopen en kwamen zodoende rond een uur of 6 uit op een plek bijna onder de Sydney Harbour Bridge. Daar hebben we op een helling gewacht, wat gegeten, gewacht, onder een plastic zak geschuild toen het even regende, gewacht, naar het 21 uur kindervuurwerk gekeken, gewacht, gepraat, gewacht en uiteindelijk om middernacht naar een spetterende vuurwerkshow gekeken. Overal om ons heen was vuurwerk; 2014 was voor ons al begonnen! Op een gegeven moment werd er enorm veel goudkleurig vuurwerk afgestoken (waaronder een vuurwerkgordijn vanaf de brug), waardoor het 2 seconden leek als of het dag was. Prachtig! Oud & Nieuw vieren in korte broek en t-shirt en zonder oliebollen is wel een aparte ervaring. Na het vuurwerk liep iedereen vlot door naar het station. Het vervoer was goed geregeld en al snel zaten we in de trein terug naar Wollongong. Rond 3.30 uur waren we terug in het hostel.
Toen ik wakker werd en aan het ontbijt zat, was het in Nederland nog steeds 2013. De rest van de dag hebben we niet veel gedaan. Op het strand hebben we nog even door de branding gelopen en 's avonds spelletjes gespeeld met reizigers en bewoners in het hostel.
Op 2 januari hebben we 's morgens per trein Wollongong verlaten. Toen we een paar dagen eerder aankwamen hadden we nooit kunnen bedenken dat we het er zo naar ons zin zouden hebben. In Sydney haalde Richard ons op van het station en zijn we met Lisa gaan lunchen in een leuk tentje in Balmain. Dat smaakte erg lekker (Thanks again!). Later heeft Richard ons afgezet bij de Aussie Lodge in Kings Cross. Dit is een uitgaanswijk met veel backpacker hostels en een soort van Red Light District. In Wollongong waren we al gewaarschuuwd, maar eigenlijk vonden we het wel een gezellige buurt.
Op vrijdag zijn we 's morgens met de trein naar Sydney Airport gegaan voor onze vlucht naar Nieuw Zeeland. We vlogen met Emirates. We zaten weer samen prive. Ook hadden we een tv schermpje waarop we 2 camera's konden selecteren: 1 onder het vliegtuig en 1 voorop. Zo konden we zien wat de piloten ook zagen! Vooral op de luchthaven en tijdens de landing was dit interessant. Tijdens de vlucht zagen we alleen maar wolken en blauwe lucht. Dit was het enige waarover ik enthousiast was tijdens de 2,5 uur duurende vlucht met Emirates. Na 1,5 uur kregen we pas iets te eten en drinken en tijdens de landing stonden we opeens boem op de grond.
Op Christchurch Airport kreeg ik geen visum voor Nieuw Zeeland. Men wilde dat ik op mijn Australische paspoort het land binnenkwam. Ik had liever op mijn Nederlandse gereisd, omdat ik ook een Nederlands rijbewijs en verzekering heb. Met de bus naar het centrum gegaan en daarna naar de oude gevangenis gelopen. We hadden namelijk een bed in Jailhouse hostel geboekt. Dat leek ons een leuke ervaring.
Zaterdagochtend zijn we eerst inkopen gaan doen. Omdat we vanaf maandag met een gehuurd busje het land rond gaan trekken, hebben we veel ingeslagen. Alles is hier wel erg duur. De paprika's lijken wel uit Waddinxveen te zijn overgevlogen, zo duur zijn deze! Later die dag hebben we een wandeling gemaakt door de Botanische tuin. 's Avonds hadden we pijnlijke voeten van al het lopen. Gelukkig konden we in onze cel in een comfortabel bedje liggen!
Vanmorgen scheen de zon prachtig (zoals de weersvoorspelling voor de hele dag). Toen we klaar waren om er op uit te trekken en wat zaken te regelen, regende het opeens erg hard. Wij zijn toen nog maar even binnen gebleven. Na een uur scheen de zon weer volop. Het weer kan hier heel snel omslaan hebben we nu al gemerkt. Langs de Avon rivier zijn we naar het centrum van Christchurch gelopen. In 2010 en 2011 zijn hier 2 aardbevingen geweest, waardoor veel (historische) gebouwen zijn ingestort. Op veel plekken is een gravel parkeerplaats gemaakt, zijn er bouwplaatsen met hijskranen of staan er panden gestut met metalen constructies. De kathedraal is zijn toren verloren en het winkelcentrum heeft een Re:Start gemaakt door winkels in zeecontainers te vestigen. Ondanks alles is het nog steeds een leuke stad. Vervolgens zijn we naar het Canterbury Museum in de botanische tuin geweest. Er werden verschillende kunstwerken van de Maori tentoongesteld. Erg interessant. En buiten hebben we nogmaals een rondje door het prachtige park gelopen. Vandaag was er live muziek met veel toeschouwers, wat een gezellige sfeer bracht.
Morgenochtend gaan we een busje ophalen (we zijn stiekem al gaan kijken) en een week of 5 toeren door Nieuw-Zeeland. Daar hebben we zin in!

Er staan wat meer foto's online op onze site:
www.nynkestevenopreis.mijnalbums.nl

Bedankt voor alle kerst-, verjaardags- en nieuwjaarswensen per mail, sms, facebook, telefoon of reactie op deze site!

Groeten uit Zeeland, Nynke & Steven

P.S. De laatste tijd heb ik wat last van haaruitval. Ik hoop niet dat dat komt door de zakjes Chinese shampoo die we uit de hotels aldaar hebben meegenomen.

• 05 Januari 2014 - 06:39

Richard & Lisa:

Good to hear you guys got off to a good start in NZ. I hope you've got an interpreter, haha.
    Enjoy!

All the best from Richard & Lisa

• 05 Januari 2014 - 11:59

Cees:

Lieve mensen,

van werelddeel naar werelddeel, prachtige belevenissen.
    geniet van Nieuw-Zeeland !!

Cees

• 05 Januari 2014 - 21:44

Sandra:

ik dacht al...."achter de tralies"......maar als je naar de foto's kijkt....ha-ha-ha-...geweldig jullie blikken!!!
    wanneer komt de rest van het verhaal? ik kijk er naar uit!!!!
    liefs mama

• 17 Januari 2014 - 04:40

Nynke & Steven Versluis-Rodenhuis:

Sorry, er was iets fout gegaan op de Apple computer in het hostel in Christchurch. Gelukkig had ik de rest van het verslag nog in mn mail staan!

• 17 Januari 2014 - 17:43

Sandra:

Was weer een heerlijk verslag om te lezen.
    Ook heel herkenbaar over Sydney and the Blue Mountains :)
    Gelukkig was je niet de tweede helft van je verslag kwijt zodat je het snel nog op de site kon plaatsen.
    Jullie schrijven zo beeldend dat ik mij er weer waan.
    En nu Nieuw Zeeland...lijkt me ook heel indrukkend om met een camper door dat prachtige natuurgebieden te rijden. Geniet verder...we kijken uit naar jullie verhalen over NZ.
    Dikke knuffel mams